אחד הפרמטרים החשובים ביותר להצלחתו של ערוץ היוטיוב שלנו הוא משך זמן הצפייה הכולל של התכנים שאנחנו מעלים אליו. כאשר משך זמן הצפייה הכולל נמצא במגמת עליה זה מצוין, אך כמו שהוא עולה, כך הוא גם יכול לרדת. וכאשר זה קורה, נרצה להבין להבין מה גורם לירידה ומה נוכל לעשות כדי לתקן את המצב.


פוסט זה נכתב בעקבות שאלה שפרסם גל זיו בקבוצת הפייסבוק של “יוצרים תוכן”.

גל מנהל ערוץ יוטיוב מושקע, אליו הוא מעלה הפקות ברמה גבוהה מאוד, כגון סדרת המד”ב לרשת “Third Contact”:

חברים, מה ההסבר לכך שיורדות שעות מהערוץ ביו טיוב?
עד אתמול לא העליתי חודש סרט אבל יחד עם זאת הערוץ פעיל.
מדי פעם יוצא לעלות פעם בחודש סרט.
יחד עם זאת ניתקל בזה פעם ראשונה שיורדות מס’ שעות כל יום.
סך הכל 20 שעות בשבוע.

גל זיו, חבר בקבוצה של “יוצרים תוכן”


מהו משך זמן הצפייה הכולל ביוטיוב?

משך זמן הצפייה הכולל ביוטיוב – Watch time (hours) – הוא סך כל הצפיות בכל הסרטונים בערוץ שלנו.

כל שנייה שצופים בסרטונים שלנו נלקחת בחשבון על-ידי יוטיוב, והשניות מצטברות לדקות, שמצטברות לשעות שמצטברות להרבה זמן שתרמנו או ביזבזנו לצופים שלנו.


למה משך זמן הצפייה הכולל ביוטיוב כל-כך חשוב?

משך זמן הצפייה ביוטיוב הוא נתון המושפע ומשפיע בו זמנית על שאר הנתונים בערוץ. החשיבות שלו עולה או פוחתת בהתאם למטרה שאנחנו רוצים להשיג עם הערוץ שלנו.

בעקרון שתי מטרות שהולכות יד ביד ומהוות שאיפה של הרבה יוצרי תוכן לרשת הן ערוץ מצליח שזוכה לאורך זמן לכמות הולכת וגדלה של צפיות והכנסות.

המצב האידיאלי עבור ערוץ שרוצה לגדול הוא שכמה שיותר אנשים יצפו כמה שיותר זמן בסרטונים שלנו מההתחלה ועד הסוף.

אפשר לראות כאן שמספר הצפיות הוא פרמטר חשוב להצלחה, אך הוא רק מרכיב אחד שמשפיע על משך הצפייה הכולל בסרטונים שלנו.

במקביל, אם אנחנו רוצים שערוץ היוטיוב שלנו יהיה זכאי למונטיזציה (“להרוויח כסף מצפיות”), עליו לצבור 4,000 שעות צפייה במהלך 12 החודשים האחרונים כדי שנוכל לעמוד בדרישות ההצטרפות לתכנית השותפים של יוטיוב (YPP).

ולכן, גם אם אנחנו מדברים בפוסט הנוכחי על מספר הצפיות, נשאל את עצמנו איך זה מתקשר למשך זמן הצפייה הכולל ביוטיוב, כי זה הנתון שיעזור לנו לפתח את הערוץ שלנו ולהגיע בסופו של דבר גם למונטיזציה.

על פניו, זה נשמע טוב ואפילו אפשרי – כי עובדה שיש לא מעט אנשים שעושים זאת, ומצליחים להרוויח כסף מיוטיוב.

וכשערוץ היוטיוב שלנו מצליח והמספרים עולים זו תחושה נפלאה. אך החיים מלמדים אותנו כל פעם מחדש שאחרי כל עלייה עשויה להגיע ירידה – כך גם לגבי משך שעות הצפייה בתכנים שלנו ביוטיוב.

וזה משהו שקורה כל הזמן, ליוצרים בכל הרמות – מתחילים ומצליחים כאחד.

סרטון הסבר על משך זמן צפייה לעומת מספר הצפיות בערוץ היוטיוב שלנו | מתוך ערוץ YouTube Creators


איך מסבירים את הירידה בשעות הצפייה בערוץ היוטיוב?

הדרך הנכונה לענות על שאלה כזו היא לפתוח את היוטיוב אנליטיקס (YouTube Analytics).

שם נגלה המון נתונים שכוללים גרפים ומספרים שעשויים לבלבל חלק מאיתנו, במיוחד אם לא אהבנו מתמטיקה בתיכון או סטטיסטיקה באוניברסיטה.

אך ברגע שנתאושש ונבין על מה להסתכל, נוכל להפיק תובנות בדבר ביצועי הערוץ, ולהסיק מסקנות לגבי המשך פעילותו.


רגע רגע, מה לגבי VidIQ ו-TubeBuddy?

נכון שיש בשוק כלים ושירותים נוספים שמציעים מידע על הערוץ שלנו – והם אפילו טובים מאוד.

זה נושא המצדיק דיון בפני עצמו, אך בסופו של יום, השירותים הללו מתבססים על הרבה נתונים שניתן לראות מלכתחילה ביוטיוב אנליטיקס.


אז איפה רואים את זמן הצפייה בערוץ היוטיוב שלנו?

ניתן לראות את הנתון הזה במגוון דרכים, כאשר לצורך הדיון נציג דרך יחסית פשוטה.

נכנסים ליוטיוב אנליטיקס, בוחרים בתפריט הראשי ל-Analytics, ובלשונית ה-Overview מסתכלים על ה-Watch time (hours).

הנתון הזה אומר לנו מהו סך הצפיות של כלל הסרטונים בערוץ בפרק זמן נתון (בצילום המסך מדובר ב-28 הימים האחרונים).

אמנם מרבית הנתונים בצילום המסך טושטשו, אך ניתן לראות כי במהלך התקופה עלה רק סרטון אחד לערוץ, וכי קיימת ירידה של כ-282.9 שעות צפייה ביחס לתקופה הקודמת.

מה שקורה כאן דומה מאוד למה שתיאר גל זיו בשאלה שלו, עם הבדל אחד – בצילום המסך רואים ירידה הרבה יותר גדולה מ-20 שעות בשבוע.

YouTube Analytics >>> Analytics >>> Overview >>> Watch Time (hours)


איך מתמודדים עם ירידה של שעות הצפייה בערוץ היוטיוב?

הפתרון הקל הוא להגיד “אוקי, אעלה סרטונים חדשים לערוץ היוטיוב שלי ופתרתי את הבעיה”.

אז נכון, סרטונים חדשים בהחלט תורמים לצמיחה של הערוץ ולעלייה של כמות הצפיות ומשך שעות הצפייה, אך זה לא בהכרח הפיתרון לבעיה שלנו.

כי מה קורה אם אין לנו זמן לייצר סרטון חדש או אנחנו לא עומדים בקצב יצירת הסרטונים שהכתבנו לעצמנו?

לאנשים שמעלים וולוגים על בסיס יומי או מפרסמים שידורי לייב – יותר קל להפיק אותם לעומת סרטונים מושקעים (כמו אלו של גל זיו).

הרי זה סתם עשוי להוסיף לנו לחץ ותסכול מיותרים, זה בדיוק ההיפך ממה שרצינו להשיג מלכתחילה.

לכן, ההתמודדות צריכה להיות כך שקודם נבין מה גורם לירידה, ובמידת הצורך נפעל בהתאם.


מה יכול לגרום לירידה בשעות הצפייה בערוץ היוטיוב?

יש הרבה גורמים לכך שערוץ היוטיוב שלנו עשוי לחוות ירידה בשעות הצפייה. את חלקם יהיה קל לזהות ולהבין איך להתמודד איתם, בעוד אחרים ידרשו מאיתנו ניתוח מעמיק ולחשוב על דרכים יצירתיות כיצד לפתור אותם.


הנתונים לא מתעדכנים כמו שצריך

מי שמנהל ערוץ יוטיוב והתנסה ב”גליצ’ים” כאלה לפחות פעם אחת כבר ידע לזהות אותם. לעתים קורה מצב נקודתי שהנתונים של הערוץ שלנו נעלמים, לא מתעדכנים בזמן אמת, או אפילו מתוקנים בדיעבד כי יוטיוב מצאו לנכון לתקן אותם. בד”כ זה משהו שיקרה בעוד ערוצים בו-זמנית, אז אפשר לעשות כמו שגל זיו עשה, ולשאול בקבוצה של “יוצרים תוכן” אם אולי מישהו נוסף חווה את הבעיה הזו.

בסופו של דבר, רוב הסיכויים שיוטיוב ידאגו לתקן ולעדכן את המידע החסר. ברוב המקרים זה לא ישפיע על הערוץ שלנו בטווח הארוך, אלא אם היו נתונים מזוייפים שיוטיוב עלו עליהם.

בצילום המסך ניתן לראות שנעלמו לנו הנתונים של משך שעות הצפייה עבור תאריך שכבר עבר לפני למעלה משבוע


הערוץ מושפע מתקופות או אירועים מסוימים

יש ערוצים שמושפעים מאוד מתקופות במהלך השנה (כגון חגים ומועדים), אירועים (תמיד אוהבים לתת בתור דוגמה את המונדיאל או טקסט האוסקר) והתרחשויות (תנסו לחשוב איך השפיעו על הערוץ שלכם משבר הקורונה שגרם לרוב אוכלוסיית כדור הארץ לשבת בבית, או אפילו על מבצע “שומר החומות”).

זה אומר שבתקופות שרלוונטיות לערוץ שלנו כנראה שנראה עליה משמעותית בכמות הצפיות, ובתקופות שפחות רלוונטיות לערוץ שלנו נראה ירידה בכמות הצפיות כי הוא פחות רלוונטי לקהל הצופים שלנו.

אם אתם את היעוד של הערוץ שלכם ונערכים בהתאם, זה יעזור לכם לעבור את התקופות הללו בהצלחה.


הערוץ נשען על מספר מצומצם של “סרטונים מנצחים”

הצמיחה של ערוץ יוטיוב מתרחשת כאשר יש לנו סרטון ש”תופס” וזוכה להרבה צפיות איכותיות.

לצורך פישוט הדיון ההגדרה שלי ל”צפיות איכותיות” היא שלא נוטשים מהר את הסרטון, ולא לכך שאנחנו מעלים את “משך הצפייה הממוצע” בערוץ שלנו. הסיבה לכך היא כי יכולים להיות “סרטונים מנצחים” שהם קצרים יחסית, במיוחד לאור כך שעדיין לא ברורה ההשפעה של סרטוני YouTube Shorts, הלוקחת בחשבון את כל הסרטונים באורך של 60 שניות ומטה שנעלה לערוץ שלנו.

זה יכול להיות סרטון שמצליח לתקופת זמן קצובה (כמו סרטונים “ויראליים”), או סרטון שמצליח לאורך זמן (בד”כ סרטונים שהם בנושא שהוא “ירוק-עד” כמו מדריכים).

ליצור סרטון ויראלי כל פעם מחדש זה משהו שקשה מאוד לבנות עליו. כמו כן, לא כל סרטון חדש שנעלה יצבור מספרים שיעלו על אלה של הסרטונים הקודמים שלנו.

מה שיותר סביר לבנות עליו הוא שיהיו לנו כמה שיותר סרטונים שזוכים לכמות צפיות קבועה ואיכותית, ובנוסף שהיא תהיה גבוהה ביחס לכמות הצפיות שזוכים להם סרטונים אחרים בערוץ שלנו.

זה אומר שאנחנו “עולים על הגל” וצריך לשאוף לכך שיהיו לנו כמה שיותר סרטונים כאלה ש”תופסים” ומובילים את הערוץ להמשיך ולצמוח.

על מנת לעזור לסרטונים הללו להצליח במשימה מהרגע הראשון, נשאף להעלות אותם כמו שצריך ליוטיוב, כולל:

  • להגדיר תמונת Thumbnail ברורה
  • לכתוב כותרת ברורה לסרטון
  • להזין תיאור לסרטון
  • להוסיף כתוביות לסרטון

הבעיה מתחילה כשהערוץ שלנו מתבסס על סרטון בודד או מספר מצומצם של סרטונים, ואחרי שהם הביאו טראפיק משמעותי לערוץ שלנו, הם משנים כיוון ונמצאים בירידה.


CTR נמוך של סרטון היוטיוב

CTR פירושו Click Through Rate – היחס בין מספר ההקלקות על גבי ה-Thumbnail לבין מספר החשיפות שהוא זוכה להן ביוטיוב.

זה נתון חשוב ומעניין שיגרום לכם להתחיל לקחת ברצינות את ה-Thumbnails שאתם יוצרים עבור הסרטונים שלכם, ואולי אפילו לשקול לשנות אסטרטגיה ממה שנקטתם בה עד היום.

Thumbnail טוב הוא כזה שמושך תשומת לב וגורם לאנשים ללחוץ עליו, אבל באותה נשימה צריך לשאול את עצמנו מי הם אותם אנשים שילחצו עליו.

אם הצופים הפוטנציאליים שלנו ילחצו על הסרטון ויצפו בו, נראה עלייה במשך שעות הצפייה בסרטון ובערוץ שלנו. אם לא, אז זה עלול לחזור אלינו כמו בומרנג, כי הסרטונים אולי ישיגו הרבה הקלקות וצפיות, אבל בסופו של דבר ינטשו אותם מהר מאוד. וזה כאמור, לא טוב לנו למשך זמן הצפייה שאנחנו מחפשים.

זה קצת מורכב לקבוע מהו CTR גבוה או נמוך, כי הוא תלוי בהרבה משתנים, כגון כמה הקטגוריה תחרותית וכמה אנשים עשויים לחפש את הסרטון שלנו.

לצורך העניין:

לסרטון יש CTR שעומד על 2% וצובר מדי יום 1,000 צפיות. במקרה כזה, שינוי של אחוז אחד ל-3% יעלה את כמות הצפיות בצורה משמעותית. לעומת זאת, ניקח סרטון שה-CTR שלו עומד על 40%, אך במשך תקופה של חודש הוא צבר כ-10 צפיות בלבד. זה אומר שלאותו סרטון אין כמעט צפיות, וגם כשיש כאלה, הן לא על בסיס יום-יומי קבוע.

בשורה התחתונה אם ה-CTR של הסרטון נמוך מומלץ לשקול לשנות את ה-Thumbnail של הסרטון כי הוא לא ברור, לא אטרקטיבי או שניהם ביחד.


הסרטון מערוץ היוטיוב שותף במקום אחר שהביא לנו טראפיק וכעת הוא נמצא בנסיגה או נעצר לחלוטין

על מנת להסביר זאת, תחשבו על כך שהסרטון שלכם שותף במסגרת כתבה במקום בולט של אתר חדשות מוביל. זה הוביל לכך שהייתה חשיפה גדולה לסרטון שלנו והביא לטראפיק לערוץ שלנו. ברגע שהכתבה ירדה למיקום פחות מרכזי באתר או עברה לארכיב, אנחנו רואים ירידה משמעותית בכמות הצפיות של אותו סרטון.

דוגמאות נוספות מאותה “משפחה” של מקורות טראפיק:

  • הסרטון נכלל ב-Playlist של ערוץ אחר אך בהמשך הוא עבר למיקום פחות אטרקטיבי או הוסר ממנו.

  • שיתפו את הסרטון שלנו בפוסט בבלוג וכעת הורידו את הפוסט, הסירו את הבלוג, חלה בעיה עם הקישור של הסרטון שהוטמע בבלוג וכדומה.

  • ערוץ אחר המליץ על הערוץ שלנו וכעת הוא כבר לא ממליץ עלינו.

הפתרון כאן הוא קודם כל להבין מהו אותו מקור שנותן חשיפה לסרטונים שלנו ומביא טראפיק לערוץ שלנו. לגבי מה לעשות אחר כך, זה מאוד תלוי עם מה אנחנו מתמודדים. אם זה לינק שצריך לתקן אנחנו יכולים לבקש לעדכן אותו. אם זה סרטון אחר שהחליפו עם הסרטון שלנו או הסירו את הכתבה ששיתפה את הסרטון שלנו זה דורש חשיבה יצירתית יותר. אבל, זה כן אומר שמישהו מצא לנכון לשתף את מה שאנחנו עושים.


התחרות בקטגוריה שלנו הולכת וגדלה

כמות התכנים שעולה ליוטיוב מדי יום הולכת ועולה כל הזמן. ב-2017 הדיבור הרווח היה שמדי דקה מעלים ליוטיוב כ-300 שעות צפייה, וב-2019 המספר עודכן ל-500 שעות צפייה. לכן, בזמן קריאת שורות אלה המספרים כנראה כבר הרבה יותר גבוהים. וזה אומר שיש יותר סרטונים שעלולים לנגוס נתח בעוגה שלנו.

הפתרון כאן הוא קודם לכל לוודא ש-Thumbnail, הכותרת, תיאור ושאר המטה-דאטה בסרטון מופיעים כמו שצריך. במידה וכן ביצעתם את הפעולות הללו, תשאלו את עצמכם אם יש משהו שניתן לשפר בהן כדי שישקפו את הסרטון שלכם בצורה טובה יותר. ומעבר לכך אפשר לדוגמה לשקול ליצור גירסה חדשה ומעודכנת לסרטון שלנו, אולי סרטון המשך או להבין באילו נושאים כדאי לנו להתמקד ואילו עדיף לנו לזנוח אותם.


לסיכום

במאמר זה הסברתי שהדרך הנכונה לזהות אם הערוץ שלנו נמצא במגמת צמיחה או ירידה של משך שעות הצפייה היא באמצעות יוטיוב אנליטיקס.

כמו כן, מיניתי מספר סיבות אפשריות לירידה במשך שעות הצפייה בערוץ היוטיוב שלנו, והצעתי לכל אחת מהן פתרון אפשרי.

אין לי ספק שיש עוד סיבות שעשויות להסביר ירידה במשך שעות הצפייה ושקיימות דרכים נוספות לפתור אותן – ואני מזמין אתכם לשתף אותי בהן.

בכל מקרה, אני מאמין שבדרך זו, תצליחו למצוא את הבידול שלכם מערוצים וסרטונים אחרים, למקד את התכנים שאתם יוצרים ולהבליט את הייחוד שיעזור לכם להצליח ביוטיוב.

הרשמה לניוזלטר

בואו לעקוב אחר "יוצרים תוכן"

קבוצת פייסבוק

קבוצת לינקדאין

ערוץ יוטיוב

עמוד פייסבוק

אינסטגרם

טיקטוק

טלגרם

2 תגובות

    1. הי גל, תודה רבה על הפידבק החיובי – כיף לדעת שהכתבה עזרה לך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן