Chapters – עדכון YouTube

רקע

לאחרונה יוטיוב החלו לשלב פיצ’ר חדש בשם Chapters שמחלק סרטונים ארוכים למספר מקטעים קצרים – וזה פשוט נראה טוב!

בכל רגע נתון יש המון ניסויים (Experiments) שמתבצעים ביוטיוב. חלק מהניסויים הללו כוללים בחינה של פיצ’רים חדשים שאולי ישתלבו בהמשך ביוטיוב, בתקווה שהם אכן ישפרו את חווית השמתמש בפלטפורמה.

אחד הפיצ’רים שיטיוב החלה ליישם במהלך חודש אפריל 2020 ומאוד נהניתי לגלות אותו הוא החלוקה ל-Chapters (בעברית “פרקים” או בהיבריש “צ’אפטרים”) בתוך סרטון ספציפי – מדובר בפיצ’ר שהוא בעיני לא פחות ממדהים, כי מעבר לכך שהוא משדרג את חווית הצפייה, הוא היה כל-כך מתבקש וכיף לראות את ההתאמות הקטנות שמיישמים ביוטיוב לאורך השנים.

מה זה YouTube Chapters ואיך זה נראה?

ובכן, קודם כל בואו נבחן איך ה-Chapters נראה כדי שנבין במה מדובר. לצורך העניין, ניעזר בריאיון שפורסם בערוץ היוטיוב של “יוצרים תוכן” עם רום ואלן, יוצרי תוכן מוכשרים וחברים של כבוד בקהילה של “יוצרים תוכן”.

כאשר צופים בסרטון רגיל ביוטיוב, הטיים-ליין (Timeline – ציר הזמן) של הסרטון נראה כך:

ציר הזמן של הסרטון הוא קו רציף (מסומן בעיגול לבן)

כעת, בעקבות העדכון החדש, ברגע שהסרטון כולל Chapters הטיים ליין שלו יראה כך:

ציר הזמן של אותו סרטון בדיוק מורכב ממספר מקטעים קצרים יותר
אלו הם ה-Chapters (במקרה הנוכחי מתנגן ה-Chapter “שיקולים על מה יהיה הסרטון הבא”)

אפשר לראות שליד המידע על משך הסרטון מופיע שם ה-Chapter שנתנו לו בתיאור הסרטון. כמו כן, כאשר נרחף עם סמן העכבר על גבי ציר הזמן של הסרטון, יופיע שם ה-Chapter מתחת ל-Thumbnail הרלוונטי.

עכשיו אחרי שראינו דוגמה ריאיון שחולק לחלקים, בואו נראה דוגמה נוספת לשימוש ב-Chapters.

ערוץ היוטיוב TML Gaming, אחד מערוצי היוטיוב המובילים בישראל בתחום המחשבים והטכנולוגיה יצר סרטון בשם “המדריך המלא לבניית מחשב 2020“. עמרי תורג’מן, אוטוריטה בתחום המחשבים וחצי מהצמד שמנהל את הערוץ ביד רמה (בצוותא עם ליעד גבע) עובר עם הצופים שלב אחר שלב על רכיבי המחשב והרכבתם, עד שהמחשב מופעל לראשונה. היות ומדובר בסרטון המכיל המון מידע, שמלכתחילה חולק לפרקים, האפשרות ליישם בו את ה-Chapters מתאימה לסרטון כמו כפפה.

דוגמה מעולה לשימוש ב-Chapters מתוך סרטון הסרטון “המדריך המלא לבניית מחשב 2020” של ערוץ היוטיוב TML Gaming

איזה יופי! עכשיו איך עושים את זה?

אז ככה… קודם צריך להסביר שעד היום היה קיים פיצ’ר בשם Timestamp שאפשר לסמן בתיאור הסרטון (Description) נקודות זמן שנרצה להפנות אליהן בתוך הסרטון שלנו. ברגע שיצרנו את ה-Timestamp בתיאור הסרטון, הוא הופך להיפר-קישור (Hyperlink) ולחיצה עליו מעבירה את הצופה לנקודת הזמן הרלוונטית בסרטון שמתנגן.

כך ה-Timestamp נראה בפועל:

בתיאור הסרטון (Description) ניתן לראות בעיגול אדום את ה-Timestamps עבור הסרטון המתנגן

וכעת, בזכות העידכון החדש, ברגע שיוצרים סרטון הכולל Timestamps בתיאור הסרטון – יופיעו בסרטון עצמו גם ה-Chapters. המקטעים לא בהכרח שווים זה לזה, כי לכל Chapter יש את האורך שלו. עד כה לא נתקלתי במגבלה מבחינת מספר ה-Chapters שניתן ליישם בסרטון אחד.

אני מאמין שתשמחו לדעת שאם בעבר יצרתם Timestamps בסרטונים, הם אמורים לכלול כעת גם את ה-Chapters ולא נדרש לעשות דבר. כמו כן, אם אתם רוצים להסיר או לשנות את ה-Timestamps וה-Chapters תוכלו לעשות זאת בכל רגע נתון.

ניתן ליהנות מה-Chapters גם בצפייה במחשב וגם במובייל, והפיצ’ר עובד מצוין בשניהם.

אפשר דוגמה?

אחרי שהסברנו על ה-Chapters ו-Timestamp בואו נראה איך זה נראה בסרטון עצמו.

הערה – תוך כדי כתיבת הפוסט אני רואה שכאשר מבצעים הטמעה (Embedding) של הסרטון, ה-Chapters אינם מופיעים (בשלב זה לא ברור אם זה באג או לא).

הריאיון של “יוצרים תוכן” עם רום ואלן
ב-Timeline ניתן לראות את ה-Chapters ובתיאור הסרטון את ה-Timestamps

איך ה-Chapters משפיעים על הסרטונים והערוץ שלי?

לדעתי ל-Chapters יש המון יתרונות. ראשית, יש כאן שיפור של חווית הצפייה עבור כל מי שצורך תכנים ביוטיוב. הצופה יכול לראות בצורה ברורה יותר מה כולל הסרטון ובמידת הצורך לדלג לקטע הרלוונטי יותר עבורו. זה בא למשל לידי ביטוי בסרטונים שהם יותר אינפורמטיביים כמו מתכונים, סרטוני How To, ריאיונות, הרצאות וקורסים, שבהם לצופה הרבה יותר נוח לדלג לצפייה בקטעים הרלוונטיים. כמו כן, לצופה הרבה יותר קל לחזור לנקודת הזמן בסרטון שבה הוא עצר.

נקודה נוספת שבטוח תתחברו אליה היא שמעתה יהיה הרבה יותר קל לנו כמנהלי הערוץ להפנות את הצופים לצפות בנקודת הזמן הרלוונטית בסרטון. אם אי-פעם אחד הצופים שאל אתכם שאלה שהתשובה עליה בכל זאת הופיעה בסרטון – אז כעת, במידה ותגדירו את ה-Chapters בצורה נכונה (וככל שיותר צופים יהיו מודעים לקיומו של הפיצ’ר הזה), הסיכוי שזה יקרה יהיה קטן יותר.

לצד היתרונות לצופים, יש כאן מקום לשינוי תפיסתי אצל היוצרים, כי אם עד היום המגמה הייתה ש”קצר זה יותר טוב” והצופים לא יהיו סלחניים כלפי סרטונים ארוכים, אז הפיצ’ר החדש עוזר לרכך את התפיסה הזו (כמובן שבמקביל אנו עדים לתהליכים נוספים שתורמים לכך שהצופים מתרגלים לצרוך תכנים ארוכים יותר דרך יוטיוב).

אפשרות נוספת להשתמש בפיצ’ר החדש היא לקחת את כל הסרטונים הקצרים, להפוך אותם לסרטון אחד ארוך ולחלק אותו ל-Chapters. למשל, תחשבו שיש לכם בלוג שכולל מספר סרטונים, ויום אחד תרצו לערוך אותו לכדי סרט באורך מלא.

בכל מקרה, על מנת להפיק תועלת אמיתית מהשימוש ב-Chapters נדרש להשקיע מחשבה ביצירתם, כי כמו הרבה דברים ביוטיוב – לרוץ וליישם משהו “רק כי הוא חדש” או לחשוב שאם נפעיל אותו זה “יעזור לנו לפצח את האלגוריתם של יוטיוב” עלול לגרום לתוצאות הפוכות ולא רצויות, כמו נטישה מוקדמת של הסרטון, ירידה במשך זמן הצפייה בסרטון ועוד.

הערות נוספות לגבי Chapters

יש ליצור לפחות שלושה timestamps בתיאור הסרטון על מנת שתתאפשר חלוקה ל-chapters בסרטון עצמו.

ה-timestamp הראשון צריך להתחיל מ-00:00, ז”א מתחילת הסרטון.

How to add chapters to your videos using timestamps

הרשמה לניוזלטר

בואו לעקוב אחר "יוצרים תוכן"

קבוצת פייסבוק

קבוצת לינקדאין

ערוץ יוטיוב

עמוד פייסבוק

אינסטגרם

טיקטוק

טלגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן