סימון סרטונים הכוללים AI ביוטיוב

רקע

יוטיוב פרסמה היום הודעה בבלוג הרשמי שלה בנושא שימוש ב-AI ג’נרטיבי, שמהדקת את הדרישות מבעלי ערוץ היוטיוב וקהילת יוצרי התוכן שפועלים בה. מעתה בכל פעם שאנחנו מעלים סרטון לערוץ יוטיוב נדרש להצהיר האם מדובר בתוכן אמיתי (ריאליסטי) או נעשה בו שימוש באמצעי AI ג’נרטיבי (Generative AI, Synthetic Media, Altered media).

עבור מי נועד הסימון תוכן AI

המטרה המוצהרת של יוטיוב היא שסרטון יתריע בפני הצופים על כל מצב בו עלול הצופה לטעות ולחשוב כי מדובר באדם אמיתי, מקום או אירוע.

אז על פניו מדובר בטובת הצופים, שזו בפני עצמה סיבה ראויה, שגוגל פועלת בכיוון שלה גם עם כלים אחרים כגון SynthID (עליו כתבתי בפוסט נפרד).

בעקיפין אפשר גם לומר כי זה משרת מפרסמים שלא רוצים להיות מקושרים עם שערוריות, נדרש מכורח רגולציה שכופה על יוטיוב/גוגל דרישות מעת לעת, נועד לרצות את דעת הקהל הציבורי ועוד מעגלים נוספים.

על מי חלה האחריות לדווח על תוכן AI

לעתים ערוץ יוטיוב מנוהל על ידי אותו אדם שיוצר את התכנים, ולעתים יש מספר גורמים שונים, שחלקם יוצרים את התכנים בעוד אחרים מעלים את התוכן ומפרסמים אותו בערוץ היוטיוב.

לכן, בואו נעשה את זה פשוט – האחריות חלה על כל מי שעוסק ו/או בעל גישה לערוץ היוטיוב שלכם. זה כולל בין היתר את בעלי הערוץ היוטיוב, יוצרי התוכן, הבעלים של התוכן ומי שמעלה את התוכן לערוץ היוטיוב.

אם יוצר התוכן גם עוסק בניהול ערוץ היוטיוב אזי זו פעולה פשוטה יחסית, אבל עדיין כזו שמתווספת לרשימה הולכת ומתארכת של פעולות מהיצירה, דרך העלאה ועד לפירסום הסרטון.

לעומת זאת, במידה והאדם שמנהל את הערוץ אינו מי שיצר את התוכן, זה אומר שצריך גם לבדוק את הנושא מול מי שיצר את התוכן על מנת לא לקחת סיכונים מיותרים שיובילו לסנקציות על הסרטון ו/או הערוץ.

איפה מצהירים על תוכן AI

ההצהרה מתבצעת כחלק מההגדרות שמבצעים כאשר מעלים סרטון חדש לערוץ שלנו, על-ידי סימון הקטגוריה המתאימה.

איך מופיעה ההודעה על תוכן AI

ברגע שמסמנים תוכן שנעשה בו שימוש ב-AI, תופיע הודעה בתיאור הסרטון.

יתרה מכך, בסרטונים שעוסקים בנושאים רגישים מבחינת יוטיוב (לרבות בריאות, חדשות, בריאות, פיננסים) תופיע הערה גם על-גבי הסרטון עצמו. יוטיוב יודעת לסווג את הסרטונים הללו בין היתר באמצעותה הגדרות שאנו מזינים בעת העלאת הערוץ, ולכן רצוי להיות ערים לכך.

מתי נדרש להצהיר על תוכן AI

להלן מספר דוגמאות שיוטיוב מנתה לתוכן שעונה להגדרה הזו ומצריך “גילוי נאות”:

  • שימוש שעשוי לגרום לחשוב שמדובר באדם אמיתי – פנים של אדם פרטי או קול של קריינות במהלך סרטון הוידאו (מן הסתם זה גם תופס לגבי פודקאסטים שאתם מעלים לפלטפורמה).
  • שימוש בתמונות של אירועים אמיתיים או מקומות – לדוגמה להציג בניין אמיתי עולה באש, או הצגה של נופים בצורה שונה מהמציאות.
  • יצירה של סצינות ריאליסטיות – הצגה של אירועים בידיוניים כאילו היו התרחשו במציאות, כגון סופת טורנדו (או הוריקן במקרה של עדן גולן) שמתקדמת לעבר עיירה אמיתית.

הדוגמאות הן אלו שיוטיוב מנתה בבלוג הרשמי שלה.

מתי לא נדרש להצהיר על תוכן AI

במקביל, יוטיוב מבהירה כי היא מכירה בכך שיוצרי תוכן עושים שימוש ב-AI ג’נרטיבי במגוון דרכים במסגרת תהליך יצירת התוכן. משכך, יוטיוב אינה דורשת מהיוצרים להצהיר אם ה-AI הג’נרטיבי שימוש לצורכי פרודוקטיביות, כגון תסריטים לסרטונים, רעיונות לתוכן או כתוביות אוטומטיות.

יוטיוב מכירה בכך שיצירת תוכן באמצעות כלים של AI מעצימה את יוצרי התוכן, ולכן לא על כל דבר נדרש להצהיר במסגרת הפיצ’ר החדש שהתווסף. אז תשמחו לדעת שלא נדרש להצהיר כאשר השימוש במה שיוטיוב מכנה “מדיה סינטטית”, תוכן אינו ריאליסטי (כזה שעלול להטעות את הצופים) ו/או השינויים אינם משמעותיים.

יוטיוב מכירה בכך שיצירת תוכן באמצעות כלים של AI מעצימה את יוצרי התוכן, ולכן לא על כל דבר נדרש להצהיר במסגרת הפיצ’ר החדש שהתווסף. אז תשמחו לדעת שלא נדרש להצהיר כאשר השימוש במה שיוטיוב מכנה “מדיה סינטטית”, תוכן אינו ריאליסטי (כזה שעלול להטעות את הצופים) ו/או השינויים אינם משמעותיים.

לצורך כך, יוטיוב מונה מספר דוגמאות למה הכוונה:

  • תוכן שברור שהוא אינו ריאליסטי, כגון אנימציה או אדם שרוכב על-גבי חד-קרן בעולם של פנטזיה.
  • התאמות של צבעים/תיקוני צבע או פילטרים שמשפיעים על התאורה של התוכן.
  • אפקטים מיוחדים כמו רקע כחול או אפקט וינטג’.
  • פילטרים של ביוטי או אמצעים ויזואליים משודרגים (visual enhancments).

רשימת דוגמאות נוספות תוכלו למצוא בתגובות לפוסט.

הערות והמלצות בנוגע לעידכון החדש

כמובן שאם יש לכם ספק אז אין ספק ולא ממליץ לקחת את הסיכון ולהתחכם עם יוטיוב כי חבל שסתם יורידו לכם את הסרטון או תקבלו איזה Copyright Strike לערוץ.

מכיוון שמדובר בפיצ’ר חדש, ייתכן וייקח קצת זמן עד שהוא יופיע אצל כלל בעלי הערוצים.

ככל שיעבור הזמן יוטיוב עשויה להגדיר את האכיפה שלו והוא נתון לשינויים נוספים.

כפועל יוצא של הפיצ’ר החדש, יוטיוב פועלת לעדכן את מדיניות הפרטיות שלה עבור אנשים שמעוניינים להסיר תכנים שנוצרו באמצעו AI ג’נרטיבי ו/או “תוכן סינטטי” (כזה שנעשו בו שינויים) שאפשר להידמות לאנשים אינדיווידואלים, לרבות הפנים ו/או הקול שלהם (כדי למנוע מניפולציות, זיופים וניצול לרעה).

יש לכם שאלות או הערות?

מוזמנים לכתוב לנו בתגובות, או לפרסם פוסט בקבוצת הפייסבוק של “יוצרים תוכן”.

נשמח שתשתפו אותנו בחווית המשתמש שלכם עם הכלים והשירותים שהוצגו במאמר זה ולקבל המלצות על כלים ושירותים נוספים להמרת טקסט לדיבור. 

הרשמה לניוזלטר

בואו לעקוב אחר "יוצרים תוכן"

קבוצת פייסבוק

קבוצת לינקדאין

ערוץ יוטיוב

עמוד פייסבוק

אינסטגרם

טיקטוק

טלגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן