ליוצרי תוכן ומשפיעני רשת נוצרה תדמית שהכול בא מהר ובקלות. אמצעי התקשורת ועולם הפרסום דואגים לתחזק את התפיסה הזו, ובכך תורמים לתחושת אשליה, שאינה משקפת בהכרח את ההצלחה בתחום והעבודה הקשה הכרוכה בו.


בדיוק עשיתי הפסקה עכשיו מעריכה של סרטון וידאו, אז ניצלתי את הזמן כדי להתעדכן באתרי החדשות ולראות מה קורה, רק כדי לגלות שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אושפז בביה”ח תל-השומר שיבא, כי הוא לא חש בטוב. אז קודם כל, אני מאחל לביבי שירגיש טוב, כי לא משנה מה הדעה הפוליטית שלכם, לפני הכל אנחנו בני אדם. לגבי השאלה האם זה נכון או שמדובר בספין תקשורתי – אין לי שמץ של מושג, כי התרגלתי לכך שרותמים את הסוסים לפני העגלה ויוצרים שמועות שבסוף מתבררות לא נכונות.


בשני אתרי החדשות הגדולים בישראל (וואלה ו-YNET) פרסמו גרסאות, שאפשר לחשוב מהן שעוד שנייה ביבי הולך לשקוע בתרדמת כמו אריאל שרון. לעניין זה אני מצטט מהנשמות הטובות של “וואלה!”:

מקורות בבית החולים שיבא סיפרו לוואלה! שראש הממשלה איבד את הכרתו בביתו והתמוטט. כתוצאה מהנפילה, ראשו נחבט בחוזקה ברצפה. ברגעים אלו הוא עובר בדיקת הדמייה מוחית כדי לוודא שלא נגרם נזק כתוצאה מחבטת ראשו ברצפה ובנוסף, הערכה של אלקטרופיזיולוג (שמטפל בהפרעות בקצב הלב) בבית החולים.


בעקבות כל האקשן הלא צפוי הזה, אמרתי לעצמי שאם וואלה עוד שנייה קוברים את ביבי, אז בטח החברים במאקו חוגגים על זה, אז בוא נראה מה כותבים במאקו.

ויאמר לזכותם של מאקו (ומערכת החדשות של N12) שהכותרת הייתה סולידית יחסית, אבל בעודי בוחן את דף הבית של האתר, העין שלי בכלל התמקדה בכתבה אחרת לגמרי, שכותרתה “אני מרוויח מהרשתות יותר ממה שאני מרוויח במשרד” ועוסקת בבלוגר/משפיען/יוצר תוכן בתחום הטיולים בשם איתי ארליך, שיש לו יותר מ-100 אלף עוקבים ברשתות החברתיות.


עמוד הבית של אתר MAKO מיום 16.07.2023

אז נכנסתי לכתבה, וקראתי, וזה מעניין, ואיתי הזה עושה רושם של אחלה בנאדם שבעולם והצצתי בתכנים שלו ובהחלט זה נראה טוב מאוד.

אממה…

מצוין שאותו בחור עובד במשרד אדריכלות.

עכשיו אני לא יודע כמה אנשים כאן עברו את המסלול של “צבא >>> לימודים >>> עבודה” כמו אותו איתי, אבל אין דבר כזה לסיים לעבוד במשרד אדריכלים ולהרוויח מלא כסף בשנים הראשונות.

על אחת כמה וכמה כשעדיין לא סיימת לימודים, ואתה כנראה נמצא על תקן משרת סטאז’ שבה השכר לא משהו.

למען הפרופורציות, כאן תוכלו לקרוא כמה מרוויחים בתחום האדריכלות, החל מתקופת ההתמחות ואילך.


אני לא בא בטענות לאותו איתי, ומבין שכתבה מסוג זה מתמקדת בדברים מסוימים. אבל בדיוק בגלל זה חשוב לי להבהיר שכתבות כאלה הן לא פחות גרועות מאותן פרסומות שמנציחות את אידיאל היופי, שמנציח המשוואה נשים רזות הן נשים יפות (ומתוך זה תסיקו לבד לגבי נשים שאינן רזות).

סרטון בנושא מניפולציות של תמונות ברשת (כולל אידיאל היופי) ואיך זה משפיע עלינו | Unrealistic beauty standards? | News2Me
(מתוך ערוץ היוטיוב 1News) 

וההסבר שלי לכך הוא מאוד פשוט – אי אפשר לבוא ולהגיד “אני מרוויח יותר כבלוגר/משפיען/יוצר תוכן” מאשר במקצוע רציני כמו אדריכלות” (או כל מקצוע אחר), כשעדיין לא התמקצעת במה שאתה עושה. גם אם אותו בחור מרוויח עכשיו 100,000 ש”ח ברשתות החברתיות, ובהתמחות של אדריכלות מרוויחים במקרה הטוב 6,000 ש”ח – אפשר להיות חכם רק בדיעבד.

ו”בדיעבד”, אני מדבר על כך שאם מסתכלים על מסלול ההתפתחות של כ”א מהתחומים הללו ולאורך 5-10-20-30 שנות קריירה, מה שנראה מבטיח ומשתלם היום, לא בהכרח יתברר בתור האופציה הטובה ביותר בהמשך הדרך כשמשקללים את כל הפרמטרים. שוב, אתם מוזמנים לקרוא כתבות שמפרטות על כמה מרוויחים בתחום האדריכלות כדי להבין שיש עקומה מסוימת של התפתחות מקצועית, והתגמול שעומד בצידה.


בשורה התחתונה, יש הרבה יתרונות למה שאותו בחור עושה, ואני בטוח שהוא יצליח באיזה מסלול שיבחר בו. אבל זה פשוט לא הוגן לצייר תמונה אידיאלית שכזו כלפיי כל האנשים האחרים שקוראים את הכתבות הללו ועלולים לקבל החלטות לא מושכלות לגבי הקריירה שלהם, או לחלופין להיות מתוסכלים מהמסלול שבחרו בו.


וזה מתקשר לי קצת לשני דברים נוספים שעשיתי במהלך הסופ”ש:


הראשון הוא כתבה על אנשים שמשלבים בין עבודה כשכיר וכעצמאי שהתפרסמה ב-TheMarker, ומאוד מזכירה לי את השילוב של אותו בחור שמשלב בין היותו משפיען רשת בתחום הטיולים לבין לימודים ועבודה בתחום האדריכלות.

אם אתם שואלים אותי, זה שילוב נפלא, שיכול להתאים להרבה אנשים, ומאוד מאפיין את מי שמגדירים את עצמם כיוצרי תוכן.


השני הוא סדרה חדשה שעלתה עכשיו בנטפליקס בשם “Glamorous” (עם קים קטרל/סמנתה מ”סקס והעיר הגדולה“), והתחלתי לצפות בה.

הסדרה עוסקת בסיפורו של בחור צעיר שפועל בתחום הביוטי ויוצר תכנים לרשתות החברתיות ומציג לעוקבים/ות שלו תמונה שהכל נפלא. אמא שלו רוצה שהוא יתחיל לעבוד במשרד עורכי דין כשנופלת עליו הזדמנות משמיים להשתלב בחברת קוסמטיקה מדהימה, אך גם כשנפתחות לו הדלתות לתעשייה, עדיין הוא על תקן מתלמד שצריך להוכיח את עצמו ולהתמקצע כדי להצדיק את האמון שניתן בו.

וראינו את זה גם בסדרה “אמילי בפריז”, ואנחנו קוראים על זה כל שני וחמישי, כך שלא חסרות דוגמאות על “איזה כיף ומשתלם זה להיות יוצר תוכן/משפיען/בלוגר”.

למרות שבעולמם של יוצרי התוכן והמשפיענים יש נטייה לשמוע, לקרוא ובעיקר לראות מקרים של אנשים שעלו לגדולה בתור פרק זמן קצר – בחיים האמיתיים זה לא ככה. ותאמינו לי שאשמח לכתוב על כל המקרים בהם יוצרי תוכן מרוויחים ומצליחים, אבל חשוב גם לתת את התמונה המלאה עבור מי מי שבוחרים להשתלב בתחום כתחביב ועל אחת כמה וכמה כמקצוע לכל דבר.

Glamorous | Official Trailer | Netflix
(מתוך ערוץ היוטיוב הרשמי של Netflix)

הערה

הפוסט המקורי פורסם בקבוצת הפייסבוק של “יוצרים תוכן” ב-16.07.2023


בואו לעקוב אחר “יוצרים תוכן”


הצטרפו לרשימת התפוצה של “יוצרים תוכן”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן