דוח Video indexing report​ ב-Google Search Console

אודות הדוח

דוח ה-ה-Video indexing report זמין לצפייה ב-Google Search Console (בקצרה “GSC”) ומאוד כדאי להכיר אותו אם יש לכם אתר שמתבסס על סרטונים.

הדוח מציג את מספר העמודים שבאתר המכילים סרטון וידאו אחד או יותר, וכמה מתוך העמודים הללו “אונדקסו” (indexed), משמע יופיעו בתוצאות החיפוש של גוגל.

הדוח אינו מציג ספירה של כמות הסרטונים היוניקים באתר (אלא אם יש תנאי כלשהו שמיושם באתר). במידה ועמוד אינו מאונדקס מסיבה כלשהי, הוא לא יופיע בדוח.

על מנת להציג את הדוח נדרש לפעול כדלקמן:

שלב 1 – נכנסים ל-Google Search Console

שלב 2 – בתפריט ראשי נבחר ב-Indexing >>> Video pages

איך להשתמש בדוח

הסכום הכולל של (Video indexed + No video indexed) צריך להיות שווה לסך העמודים עם סרטונים באתר שלנו.

סכום נמוך של סרטונים שאונדקסו (Video indexed + No video indexed) משמעותו שמנוע החיפוש של גוגל מתקשה לאנדקס עמודים המכילים סרטונים.

סכום גבוה סרטונים שלא אונקדסו (No video indexed) מצביע על בעיות המונעות לאנדקס את הסרטונים.

אתרים גדולים עם הרבה סרטונים נוטים להציג גידול בכמות הסרטונים לאורך זמן. במידה והאתר שלנו עונה להגדרה הזו אך אינו מציג גידול, צריך להבין מדוע גוגל אינו מצליח לאתר כלל או לאנדקס את העמודים ו/או הסרטונים.

איך לנתח בעיות

בהתאם לנתונים שמופיעים בדוח זה לחיצה על הסטטוס של סיבה (Reason) מסוימת תציג פירוט לגבי הבעיה שמתמודדים איתה.

יש הסבר על מהות הבעיה, דרכים לפתרונה, כמות העמודים הבעייתיים ורשימה של העמודים הבעייתיים.

לכל בעיה יש פירוט ממה היא נובעת (issue details) ודרכים כיצד לפתור אותה (troubleshooting guide).

לעתים הפתרון יהיה פשוט ולעתים הוא מורכב, אך ברגע שלומדים איך לנתח את הבעיות, זה הופך את תהליך הפתרון להרבה יותר קל להתמודדות.

  • הערה – הניתוח של עמוד המכיל סרטונים (URL) לא מתבצע נכון לכתיבת שורות אלה בזמן אמת, לכן אם פרסמנו את העמוד רק עכשיו, נדרש להמתין עד שגוגל יאנדקס אותו, ורק אז לבצע את הבדיקה.

Video indexing details

כאשר גוגל מאנדקס את העמוד הוא מחפש אם נכללים בו סרטונים. אם גוגל ימצא סרטונים בעמוד, הוא יתאים אותם לקריטריונים מסוימים (Video indexing requierments), וינסה לאנדקס את המועמדים המתאימים ביותר לאותו עמוד.

Basic video indexing process

  1. כאשר הבוטים של גוגל זוחלים (crawls) לעמוד ומחליטים לאנדקס אותו, גוגל בוחן את הסרטונים בעמוד. אם מספקים מידע לגבי הסרטונים באמצעות מפת אתר (Sitemap) או מידע מובנה (strucrued data), גוגל ינסה לשייך את המידע הזה לסרטון באותו עמוד.

  2. סרטונים שימצאו בעמוד שעומד בדרישות הוידאו (Video indexing requirements) מדורגים לצורך אינדוקס (לא מבחינת איכות או תוכן).

  3. גוגל תנסה לאנדקס סרטונים מדורגים בהתאם לסדר של דירוג ה”אינדקסביליות”. בולטות של סרטון בעמוד היא גורם מפתח בתהליך זה.

    * הסרטון שידורג במקום הגבוה ביותר ומקושר לאותו עמוד מקושר לדירוג העמוד בתוצאות החיפוש של גוגל, והעמוד יתווסף לסך הסרטונים שאונדקסו (video indexed) בדוח ה-Video indexing report.

    * במידה ונמצאו בעמוד סרטונים אך לא ניתן לאנדקס אותם, העמוד ייספר תחת קטגוריית No video indexed בדוח ה-Video indexing report.

  4. גוגל תנסה לאחזר (fetch) את הוידאו כחלק מתהליך הדירוג (ranking) והאינדוקס (indexing). עם זאת, יש לקחת בחשבון שגוגל לא בהכרח תצליח לבצע את הקישור הזה על-מנת לאנדקס את הסרטון.

הוספה לאינדקס (Indexing) לעומת אחזור (Fetching)

סרטון שהתווסף לאינדקס (Indexing) – המשמעות היא ש-Google הכניסה את הסרטון לאינדקס Google. אם סרטון נוסף לאינדקס, הוא יכול להופיע בחיפוש עם תכונות כמו שם, תיאור, תמונה ממוזערת וקישור להפעלת הסרטון, בהתאם למטא-נתונים שזמינים. הסרטון חייב לעמוד בדרישות מסוימות כדי שנוסיף אותו לאינדקס.

סרטון שאוחזר (Fetching) – סרטון נחשב ככזה שאוחזר בהצלחה כש-Google הצליחה לבקש, לקבל ולקרוא את קובץ הסרטון. אחזור אינו נדרש כדי להוסיף לאינדקס. אם סרטון אוחזר בהצלחה, Google תנסה לנתח את הסרטון כדי למצוא תוכן, לחלץ תמונה ממוזערת (אם אפשר), אולי ליצור סימונים לזיהוי רגעים משמעותיים בסרטון שיוצגו בתוצאות החיפוש, וגם לצורך שימוש בתכונות אחרות. אתם יכולים להוסיף תיאור, תמונה ממוזערת ורגעים משמעותיים בעצמכם באמצעות נתונים מובְנים.

ניתן להוסיף סרטון לאינדקס גם אם הוא לא אוחזר בהצלחה. עם זאת, אחזור של סרטון יכול לעזור ל-Google להבין את תוכן הסרטון ולהתאים לסרטון תכונות נוספות, כמו תצוגה מקדימה בהפעלה אוטומטית, שיכולות להגביר את התעניינות המשתמשים באופן משמעותי.

כדאי לקרוא על השיטות המומלצות לגרום להוספה של סרטון לאינדקס ולאחזור שלו.

שימו לב, כי גוגל מאפשרת להוסיף לאינדקס סרטון אחד בלבד בכל דף. אם הדף מכיל יותר מסרטון אחד, Google תוסיף לאינדקס רק סרטון אחד מתוך הסרטונים שמוטמעים בדף.

ניתן להוסיף סרטון מסוים לאינדקס מכמה דפים

אם אותו סרטון יופיע במספר דפים שונים באתר שלנו, וכל אחד מבין אותם דפים (מכונה “דף מארח”) ניתן להוספה לאינדקס, הסרטון עשוי להתווסף לאינדקס מכל אחד מהדפים האלה.

אותו סרטון עשוי להופיע בתוצאות החיפוש ב-Google בכל אחד מהדפים שבהם הוא מתארח. גוגל תשאף להציג את הסרטון בתוצאות החיפוש פעם אחת בלבד בכל חיפוש של משתמש.

קובצי Sitemap של וידאו והוספה לאינדקס

אם רשום ב-Sitemap שבדף מסוים יש סרטון, אבל Google לא מוצאת אף סרטון בדף, הדף לא ייכלל בדוח הזה (ב-Google Search Console). כמו כן, אם הדף לא נוסף לאינדקס מסיבה כלשהי, הוא לא יופיע בדוח הזה, גם אם הוא מופיע ב-Sitemap וגם אם לא.

הדרישות כדי שסרטון יתווסף לאינדקס

סרטון מתאים להוספה לאינדקס בדף רק כשהוא עומד בקריטריונים הבאים:

הסרטון חייב להיות מוטמע בדף מארח

סרטון ללא דף מארח לא יתווסף לאינדקס, גם אם הסרטון נכלל ב-Sitemap של וידאו.

הדף המארח חייב להיכלל באינדקס

כלומר, לא ניתן לחסום את הדף באמצעות כלל robots.txt, כלל noindex או כל דבר אחר שעשוי למנוע הוספה לאינדקס. אפשר להשתמש בכלי לבדיקת כתובות URL (ה-URL Inspection tool שמופיע בתפריט הראשי ב-GSC) כדי לבדוק אם הדף המארח התווסף לאינדקס (או אם ניתן להוסיף אותו לאינדקס). זה גם אומר שהסרטון חייב להימצא בדף הקנוני (הרשמי) כי רק דפים קנוניים נוספים לאינדקס.

הסרטון חייב להיות התוכן העיקרי בדף, גם בגרסה לנייד וגם בגרסה למחשב

מידת הבולטוּת’ של סרטון בדף היא סממן חשוב שלפיו Google מחליטה אם הסרטון נחשב לתוכן העיקרי בדף או לא. בדף עם כמה סרטונים, בדרך כלל סרטון בולט ייבחר לפני סרטון לא בולט לצורך הוספה לאינדקס.

להלן מספר דוגמאות מתי עמוד הכולל סרטון אינו מהווה את התוכן העיקרי בדף:

  • פוסט בבלוג שבו הסרטון נלווה לטקסט, אך אינו מהווה את התוכן העיקרי בעמוד.
  • דף עם פרטי מוצר שיש בו סרטון נלווה.
  • עמוד קטגוריות וידאו שמציג מספר סרטונים בעלי מידת בולטות זהה.

 

הסרטון חייב להיות במיקום מרכזי בדף

צריכה להיות למשתמש אפשרות לראות את הסרטון כולו כשהדף נטען.

הסרטון כולו צריך להיות בתוך האזור הניתן לעיבוד בדף המארח, והסרטון לא יכול להיות ממוקם שמאלה מדי או למטה מדי בדף.

כמו כן, נשאלת השאלה האם הדף המארח מכיל תוכן חשוב בנוסף לסרטון או לא, כאשר ב-GSC אלו יהיו הערכים אפשריים:

  • הסרטון הוא התוכן העיקרי בדף (Video is main content on the page) – התוכן בדף כולל בעיקר סרטון אחד. נראה שאין בדף הרבה תוכן נוסף.
  • הסרטון הוא תוכן משני בדף (Video is supplementary content on the page) – הדף הזה כולל תוכן משמעותי בנוסף לסרטון, למשל טקסט נוסף, גרפיקה או סרטונים נוספים.

 

נדרשת תמונה ממוזערת תקינה (Thumbnail)

רצוי לספק תמונה ממוזערת תקינה, אם כי Google יכולה ליצור עבורכם תמונה ממוזערת מקובץ הווידאו, אם הקובץ ניתן לאחזור.

הסרטון ניתן לעיבוד (Rendered)

אי אפשר להסתיר את הסרטון מאחורי רכיבים אחרים או לדרוש פעולה מסובכת מהמשתמשים באתר כדי להציג את הנגן. לפעמים יתאפשר ל-Google לנווט דרך פעולות פשוטות (כמו אינטראקציה מסוג “לחץ על מנת לנגן את הסרטון”), אבל זה לא מובטח.

חובה שניתן יהיה להפעיל את הסרטון בתוך הדף

קישורים לדף אחר לאירוח סרטונים לא נחשבים כסרטונים, אבל קישור לדף אחר להפעלת הסרטון לא יאפשר הוספה לאינדקס בדף הזה.

הסרטון חייב להתאים לשיטות המומלצות (Best practices) לקובצי וידאו

לפרטים נוספים על השיטות המומלצות, כדאי לקרוא את המאמר הבא בנושא “וידאו SEO – איך להגדיל את החשיפה לסרטונים בגוגל”.

Video best practices for Google Search & Discover
(מתוך ערוץ היוטיוב Google Search Central)

יש לספק מטא-נתונים עקביים

עליכם לספק את אותה כותרת, אותה כתובת URL של תמונה ממוזערת ואותה כתובת URL של סרטון בכל המקורות (sitemap, תגי HTML, מטא תגים ונתונים מובְנים) שמתארים את אותו סרטון באותו דף.

אין צורך באחזור הסרטון (Fetch) כדי שההוספה שלו לאינדקס תהיה אפשרית

אבל אחזור מוצלח, הופך את הסרטון למתאים לשימוש בתכונות נוספות. למשל, תצוגה מקדימה בהפעלה אוטומטית שיכולה לשפר את התעניינות המשתמשים באופן משמעותי.

איך Google מחלצת מידע על סרטון

Google מנסה לקבל מטא-נתונים (metadata) שונים לגבי סרטון, כולל שם, תמונה ממוזערת, תיאור ועוד, ממקומות שונים:

  • Google יכולה להשתמש בנתונים מובְנים (VideoObject), תגי HTML שונים וקובצי Sitemap של וידאו כדי להשיג תמונה ממוזערת, שם, תיאור וכתובת URL של סרטון.

  • אם Google יכולה לאחזר ולעבד את הסרטון (בקידוד וידאו נתמך), לעיתים קרובות היא יכולה גם לחלץ תמונה ממוזערת ותצוגה מקדימה. Google יכולה גם לחלץ משמעות בצורה מוגבלת מהאודיו ומהווידאו של הקובץ.

  • Google יכולה לחלץ את פרטי השם והתיאור מהדף שמארח את הסרטון, כולל הטקסט והמטא תגים של הדף.

דוגמאות לבעיות אפשריות

Video is not the main content of the page

Video not processed

No thumbnail URL provided

Video outside the viewport

Video not processed yet

Video not found on host service

יש לכם שאלות או הערות?​

מוזמנים לכתוב לנו בתגובות, או לפרסם פוסט בקבוצת הפייסבוק של “יוצרים תוכן”.

הרשמה לניוזלטר

בואו לעקוב אחר "יוצרים תוכן"

קבוצת פייסבוק

קבוצת לינקדאין

ערוץ יוטיוב

עמוד פייסבוק

אינסטגרם

טיקטוק

טלגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן