דוח מצב האינטרנט של בזק לשנת 2019-2020 שפורסם ממש היום מגלה הרבה מגמות מעניינות על הרגלי הצריכה הדיגיטלית שלנו. הדוח עוסק בין היתר בנושאים הקשורים ליצירת תוכן, ולכן עשוי מאוד לעניין יוצרי תוכן.

הדוח מתבסס על סקר שנערך בקרב 1,400 איש מחתכי אוכלוסייה שונים והוא קל מאוד לקריאה ו”עיכול”, לכן מומלץ מאוד לעבור עליו ולהבין על החיים בישראל של 2020.


האם הדוח אכן מייצג את המצב בפועל?

כאמור, הדוח מתבסס על נתונים מהתקופה האחרונה ונועד לשקף את החיים הדיגיטליים שלנו כפי שהם כיום בסבירות גבוהה. גם אם קיימת סטייה מסויימת בנתונים ובמסקנות הדוח, העולם הופך ליותר ויותר דיגיטלי, ולכן הוא מגלם את המציאות של רובנו מבחינה טכנולוגית, פסיכולוגית וכל המשתמע מכך.


מקצוע העתיד – כוכב רשת

אחד הממצאים המעניינים שעולים מן הדוח הוא שהיום יותר מתמיד, ילדים רוצים להיות כוכבי רשת יותר מכל מקצוע אחר. אם פעם ילדים היו רוצים להיות כדורגל או דוגמנית, כיום פסגת השאיפות שלהם כמקצוע העתיד היא להיות “כוכבי רשת” (האם מחברי הדו”ח מצטטים את “יוצרים תוכן” במקום לעשות מחקרים איכותניים..!?).

מה שכן, חשוב להסתכל במקצועות הנוספים שמופיעים ברשימה כדי להבין שאין כאן בכלל מקצועות “קונבציונליים” (רופא, נגר, מתכנת, גנן, טבח) – אז אם אתם באמת רוצים להפוך לכוכבי רשת, העצה הכי טובה שלי אליכם בהקשר הזה היא למצוא משהו שאתם באמת טובים בו, ועל זה להתחיל ליצור תכנים.

נשמע פשוט, נכון?!

יותר מאשר כדורגלן או דוגמנית – ילדים רוצים להיות כוכבי רשת כאשר הם יגדלו

אם יצירת תוכן הייתה שיעורי בית – כנראה שיותר ילדים מצטיינים בלימודים

נתון מרשים נוסף הוא ש-55% מהילדים מייצרים תוכן לפחות פעם בשבוע ו-35% מהילדים העלו לפחות סרטון אחד ליוטיוב.

בהקשר של יצירת תוכן, משמעות הדבר היא שיש כאן הוכחה לכך שכבר היום ילדים למעשה עובדים במקצוע העתיד וצוברים הכשרה וניסיון בתחום. לא צריך חוג בשביל ליצור ולפרסם תכנים, כל המידע זמין באינטרנט בחינם, ויש לילדים את כל הכלים להצליח ולהפוך לכוכבי הרשת שהם חולמים להיות עליהם.

כמובן שהנתון הזה עשוי להרתיע מבוגרים בכלל והורים בפרט, אבל המגמה כאן מצביעה על כך שעדיף לנסות להבין איך לקחת את העשייה של הילדים למקום טוב ופרודוקטיבי שיאפשר להם לפתח את מה שהם עושים.


הרגלי הצפייה של אנשים ב-YouTube אומרים הרבה

כפי שניתן להתרשם מעקומות ההתפלגות המפורטת בשקף הבא בדוח, ניתן ללמוד מה אנשים בגילאים שונים בוחרים לצפות בו ביוטיוב.

כיוצרים, יש לכם הזדמנות פז להבין מה קהל היעד הפוטנציאלי שלכם רוצה לראות, אז אם אתם לא יודעים מה איזה סוג של תוכן לצלם, תעשו את האחד ועוד אחד שלכם לבד איזה תכנים שווה ליצור.

התפלגות של סוגי התכנים שצופים בהם ביוטיוב (לפי גילאים)

אפשר להיות אופטימיים לגבי דור העתיד שלנו

הנתון הכי מעודד מבחינתי בדוח מצביע על המודעות של ילדים ונוער לתכנים בעייתיים ברשת שהם עשויים להיחשף אליהם.

מסתבר כי 31% מבני הנוער ו-45% מהילדים ממש לא נשארים אדישים ומגלה אחריות ובגרות כאשר יש תכנים פוגעניים ודואג לדווח עליהם. נכון שהיינו רוצים שהמספרים יהיו יותר גבוהים, וצריך לשים לב שיש ירידה כאשר הילדים גדלים, אבל עדיין מדובר בממצא חיובי.

אחריות ברשת היא דבר שחל על כל אחד ואחת מאיתנו כדי שנחייה בחברה בריאה. זוהי אג’נדה שחייבים לקדם בכל דרך אפשרית, לרבות במסגרת מערכות החינוך ואמצעי התקשורת, .

הנוער לא נשאר אדיש וכאשר צריך דואג לגלות אחריות ובגרות ומדווח על תוכן פוגעני ברשת

עכשיו, אחרי שסיימתם לקרוא את הפוסט, שתפו אותנו מה אתם חושבים על הדוח? האם יש בו משהו שהופתעתם לגלות או מחזק את מה שאתם כבר יודעים? אילו נקודות נוספות בדוח שרלוונטיות לדעתכם עבור קהילת יוצרי התוכן?


בואו לעקוב אחר “יוצרים תוכן”


הצטרפו לרשימת התפוצה של “יוצרים תוכן”


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן