תום עידן הביסטיפיקציה של יוטיוב

השבוע התפרסמה כתבה מעניינת בוושינגטון פוסט (The Washington Post) המבשרת על סיומו של עידן הביסטיפיקציה של יוטיוב” (Beastification of YouTube). ונשאלת השאלה, מה בדיוק בא להגיד לנו המושג המוזר והמפחיד הזה?

להלן עיקרי הדברים מתוך הכתבה

ביוטיוב, טיקטוק ושאר הרשתות החברתיות התקבע מושג בשם “Retention Editing” שהוא סגנון עריכה שמטרתו לרתק את הצופים כמה שיותר למסך. זהו סגנון עריכה שמאפיין את הסרטונים של מיסטר ביסט ויוצרי תוכן גדולים ומצליחים עם המון עוקבים, שכל כמה שניות קורה משהו, נעשה בו שימוש בולט באפקטים ויזואליים ושל סאונד, ואין רגע דל מול המסך.

את הסגנון המוגזם הזה מכנים בכתבה כ”הביסטיפיקציה של יוטיוב” על-שם מיסטר ביסט (MrBeast), יוצר התוכן הפופולארי ביותר ביוטיוב כיום.

הסרטון הבא מסביר היטב את תופעת ה-Retention Editing​:

The Terrible Truth About Retention Editing
(מתוך ערוץ היוטיוב Cutting Concepts)

אבל אחרי שמסבירים לנו על הסגנון הזה, מספרים בכתבה שהמגמה הזו דווקא הולכת ושוכחת, כאשר מיסטר ביסט בעצמו פנה ליוצרי תוכן אחרים לאחרונה והציע “להיפטר מהקצב האולטרה-מהיר של התכנים”. מיסטר ביסט ציין, כי בשנה האחרונה הוא דווקא האט את הקצב של הסרטונים שלו (מבחינת התרחשויות ועריכה, לאו דווקא בכך שניגן אותם במהירות גבוהה יותר…) והתמקד בסטורי-טלינג. הוא מציע “לתת לסצנות לנשום, להיות פחות רעשניות” ולהתמקד בסרטונים ארוכים יותר (נשמע לכם מוכר….?), ולדבריו זה מתורגם ליותר צפיות בסופו של דבר.

במקביל, מדברים על יוצרי תוכן אחרים, שהגיעו לכמות עצומה של עוקבים ומנויים על-ידי כך שהם מפרסמים סרטונים עם מינימום של עריכה (לפעמים בלי), וכנראה שזה סימן לעייפות של הצופים מסגנון העריכה המהיר שהוזכר קודם לכן (האם אתם מסכימים עם הקביעה הזו? אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות כי זה שווה דיון בפני עצמו…).

הסרטון הבא מציג את הטוב, הרע והאלטרנטיבה לסגנון עריכת ה-Retention Editing:

This NEW Editing Style Is Taking over YouTube
(מתוך ערוץ היוטיוב VidIQ)

מילה קטנה על כלכלת היוצרים

ולשינויים בסגנון העריכה, ומשך הסרטונים יש השפעה בסופו של דבר על תעשיית יוצרי התוכן “לטענתם של מומחים רבים” (גם זו קביעה מפוצצת ששווה דיון משלה) – לדוגמה: זה משפיע על שירותי עריכה חיצוניים שנעזרים בהם יוצרי תוכן רבים.

עריכת סרטונים קלה מאי פעם, ובכל זאת...

סגנון העריכה של “Retention Editing” דורש הרבה עבודה. כל סרטון מורכב מקטעים קצרים של פחות משתי שניות, כי כל שנייה קורה משהו אז הפריימים מאוד קצרים ויש בהם הרבה אפקטים (סאונד, גרפיקה) ועל זה עוד יש כתוביות שהפכו להיות מאוד חשובות.

עכשיו עליית קרנם של הסרטונים הקצרים שמוכרים לנו מטיקטוק אינסטגרם רילז ויוטיוב שורטס גרמו למלחמה הולכת וגוברת על תשומת הלב של הצופים שהיא גם ככה עמוסה, ואנחנו זוכים לראות הרבה כלים של עריכה שנועדו לסייע ליצירת סרטונים כאלה.

אחד הכלים הכי מוכרים הוא CapCut (שיש עליו ועל כלים נוספים מאמרים באתר של “יוצרים תוכן”). מצד אחד זה כלי שמאפשר להרבה אנשים שלא הבינו ממש בעריכה סרטונים באיכות גבוהה, מצד שני, הסרטונים שנוצרים בכלים הללו הופכים להיות דומים מאוד אחד לשני כי יש את אותם אפקטים, וכולם משתמשים בהם, וכולם מנסים לחקות את הסרטונים והיוצרים שכן מצליחים, אז זה יוצר הרבה סרטונים שהם עוד מאותו דבר (מכירים את התחושה הזו?).

אז יש כאלה שרוצים מלכתחילה את הסגנון הזה כי הוא נועד להיות ממכר ואם זה עובד אז למה לשנות, מצד שני כשנחשפים לכ”כ הרבה כאלה, זה נראה כמו הרבה רעש וצלצולים, במיוחד אצל אנשי מקצוע (כפי שמציין עורך וידאו מנוסה שמוזכר בכתבה).

ומה לגבי בינה מלאכותית?

כנ”ל לגבי השימוש שרק ילך ויגדל בשנים הקרובות בכלים של בינה מלאכותית, שעולים בקנה אחד עם הפריחה של מה שמכונה “Retention Editing”, כי זה מקל על יצירת סרטונים (באמצעות משהו שנראה מאוד מרהיב וקל ליצור אותו, אבל משוכפל כ”כ הרבה במקרה הטוב, וחסר נשמה במקרה הרע…).

עד כאן סיכום הכתבה, השתדלתי להישאר נאמן למקור תוך מתן הערות קטנות בסוגריים משלי.

אשמח שתתייחסו להערות שלי בפוסט וכמובן לשמוע מה לקחת מהדברים שכתבתי בתור יוצרי תוכן. האם תשנו את הסגנון שלכם? האם חשבתם פעם על הסגנון שלכם?

האמונה שלי לאורך כל השנים הייתה ועודנה עומדת בעינה שלכל פלטפורמה נדרש לעשות התאמות משלה אך בסופו של יום אם יש לכם פורמט מצוין (וזה משהו שאני מתעסק איתו ואוהב לפצח אותו) – זה הבסיס להצלחה שלכם כיוצרי תוכן.

יש לכם שאלות או הערות?​

מוזמנים לכתוב לנו בתגובות, או לפרסם פוסט בקבוצת הפייסבוק של “יוצרים תוכן”.

הרשמה לניוזלטר

בואו לעקוב אחר "יוצרים תוכן"

יש לנו ה-מ-ו-ן תכנים במיוחד בשבילכם, לרבות: חדשות ועידכונים, מאמרים מקצועיים, הצעות עבודה ליוצרי תוכן, שת”פים, הטבות ייחודיות, מידע על תחרויות ואירועים, ועוד.

קבוצת פייסבוק

קבוצת לינקדאין

ערוץ יוטיוב

עמוד פייסבוק

אינסטגרם

טיקטוק

טלגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן