האם יצא לכם אי פעם לזכות בלוטו? אם אני רוצה להתעשר, למה צריך לעניין אותי הקשר בין הגרלת הלוטו ליצירת תכנים?

התחלתי את המאמר עם כותרת קצת יומרנית, אז בואו אני אעשה את זה יותר קל ואנסח את השאלה מחדש – האם אי פעם יצא לכם להכיר מישהו שזכה בפרס הראשון בהגרלת הלוטו? אני מדבר על היכרות אישית, ולא משהו בסגנון של “דוד של חבר של הגרושה של סבתא של השכן שלי… אז אמרו לי שהוא זכה פעם בלוטו”.

נכון לכתיבת שורות אלה, אני לא מכיר מישהו כזה, ותרשו לי להניח שרוב אלו שיקראו את הדברים הללו לא מכירים מישהו/י שזכו בפרס הראשון בהגרלת הלוטו (במאמר מוסגר אומר, שאם זכיתם בלוטו או מכירים מישהו כזה – אני שמח בשמחתכם ומקווה שתדעו ליהנות מכספי הזכיה עד הסוף).


בגדול, למרות שאני חוטא מדי פעם וממלא טופס לוטו, ברור לי מראש שהסיכוי לזכות בפרס הראשון בלוטו ולהתעשר מכך הוא קטן מאוד, ואם תשאלו אדם נורמטיבי שממלא טופס לוטו, רצוי שידע שאין סיכוי גבוה לזכות בפרס הראשון (או השני… או השלישי…).

אז מה מניע אותנו למלא לוטו מדי פעם? זו יכולה להיות ספונטניות מוחלטת ש”הפעם זה יקרה”, אחרים זקוקים לנס ומקווים שהגאולה תגיע בדמות זכייה בלוטו, וכמובן שיש את “המקצוענים” שיש להם טכניקות שאמורות לעזור להם “להכות” את השיטה.

ובכל זאת, מה שמשותף לכולם הוא שעדיין מדובר בסיכוי קטן מאוד לזכות בפרס הראשון בלוטו ולהתעשר מכך.


אם אני רוצה להתעשר, למה צריך לעניין אותי הקשר בין הגרלת הלוטו ליצירת תכנים?

הו! אני שמח ששאלתם, כי לפני כחודש התפרסם מחקר שהצליח לעורר עניין בקרב כל מי שאי פעם תכנן לעשות את המיליון הראשון שלו (בשקלים או בדולרים, זה ממש לא משנה כרגע) מהעלאת סרטונים לאינטרנט. המחקר נערך עבור Bloomberg על-ידי ע”י פרופ’ בשם Mathias Bärtl מהמוסד האקדמי המכובד Offenburg University of Applied Sciences שבגרמניה, והוא מתמקד באופן נקודתי בערוצי YouTube וההכנסות שהן מייצרים לבעליהם.


ומה המחקר אומר?

גולת הכותרת של המחקר היא שכ-96.5% מאלו שמנסים להפוך ל”יוטיוברים” לא יצליחו לייצר מספיק הכנסות מפרסום (הכוונה להכנסות מהפרסומות המופיעות לפני, תוך כדי ובסוף הסרטונים ב-YouTube). וכפועל יוצא מכך, שאם אותה הכנסה מפרסומות הינה הכנסתם היחידה של אותם “יוטיוברים”, הרי שהם יגמרו את החודש מתחת לקו העוני של ארה”ב, שעומד על הכנסה של כ-$12,140 בשנה.

אמנם על פי פרסומים של מקורות זרים, האחוזון העליון של “יוטיוברים” מרוויחים יפה מאד, אבל גם אם לוקחים את 3% הנצפים ביותר ב-YouTube, מסתבר שהם זוכים בחודש ממוצע לכ-1.4 מיליון צפיות, ומכניסים בממוצע כ-$16,800 מפרסום בשנה. זה השלב שבו נשאלת השאלה המתבקשת “איפה $16,800 בשנה ואיפה הפרס הראשון בלוטו הא?!”.

טענה נוספת שמעלה המחקר היא ש-3% העליונים של ערוצי ה-YouTube משיגים נתח הולך וגדל מההכנסות מצפיות על חשבון שאר הערוצים, שזו טענה מדאיגה בפני עצמה. כפי שאתם מבינים, המאמר מנפץ הרבה חלומות ואשליות בכל הנוגע להתעשרות מהכנסות מ-YouTube ואין טעם לבנות על קריירה מלהפוך לכוכב/ת רשת.

לנוחיותכם הכתבה המקורית (באנגלית) שהתפרסמה באתר Bloomberg אודות המחקר, ואם אתם בקטע של לקרוא את הידיעה על אותו מחקר בשפה העברית – לחצו כאן.


אז אתה ניפצת לי את חלום הלוטו והאקדמיה ניפצה לי את החלום להפוך לכוכב/ת רשת?

בואו נשים דברים בפרופורציות – בהנחה שכבר יצא לכם לקרוא מאמרים קודמים שלי, אתם צריכים לדעת שאם יש כיום פלטפורמה שאני מאמין שדרכה ניתן להצליח, הרי שמדובר ב-YouTube. חשוב לי להבהיר שככל שעובר הזמן זה לא אמור להפוך להיות יותר קל, שכן ישנם הרבה מאוד מכשולים בדרך – לדוגמה, המדיניות של YouTube מתעדכנת באופן תמידי והרף ההתחלתי ממנו ניתן להרוויח כסף מצפיות השתנה מספר פעמים בשנה האחרונה.

אבל עם כל הכבוד, זה לא מה שאמור להרתיע אנשים שמעוניינים לעסוק ביצירת תוכן מלהתחיל מאפס. ויותר מכך, זה לא מה שאמור למנוע מכם להרוויח כסף מהתוכן שאתם יוצרים.

בעבר הלא רחוק, אמצעי התקשורת המסורתיים אפשרו למעטים גם להתפרסם וגם להצליח לעשות כסף מהתכנים שלהם. האינטרנט כאמור שינה את חוקי המשחק, ובין היתר הרשתות החברתיות (לרבות: YouTubeFacebookInstagram וכו’) מאפשרות לכל-אחד מאיתנו להרוויח כסף מהתוכן שאנחנו יוצרים.

אולי סיכוי של 3.5% להצליח בתחום מסוים עשויים להישמע לכם מעט מאוד, אבל בעידן שבו כל אחד ואחת מאיתנו הם יוצרי תוכן בפוטנציאל (אולי חוץ מכמה שבטים באמזונאס שאין להם קליטה סלולרית וסמארטפון) – זה אומר הרבה מאוד אנשים בערך מוחלט.

אני לא אומר לכם עכשיו “תעזבו הכל ותהפכו להיות כוכבי רשת”, אבל אני כן אומר לכם שהשילוב של יצירת תוכן איכותי ועבודה קשה, יאפשר לכם להגדיל את הסיכויים שלכם להצליח בתור יוצרי תוכן – בין אם זה דרך YouTube ובין אם זה בעזרת פלטפורמה אחרת.

והסיכוי שזה יקרה – אינו שונה משום מקצוע אחר בעידן המודרני.


אז איך אני יודע אם אני אצליח בתור יוצר תוכן?

כבר דיברתי בעבר על כך שיצירת תוכן היא דבר שכל אחד יכול עסוק בו. מבין אלו שיבחרו ליצור תכנים, יש את אלו שבוחרים לעשות זאת כי הם נהנים לעשות זאת ורוצים לבטא את עצמם, ויש את אלה שמכוונים קודם כל ולפני הכל ל”לעשות כסף מזה”.

יצא לי להכיר הרבה מאוד אנשים שעוסקים ביצירת תכנים, כדי לדעת שאלו שמוכשרים לא בהכרח יודעים למנף את הכישרון שלהם לרווחים, אלו שמכוונים לרווחים לא בהכרח מצליחים כמו שהם מספרים, ואלו שמצליחים הם לאו דווקא הכי מוכשרים או הכי מרוויחים.

יוצרי תוכן אמיתיים הם רצים למרחקים ארוכים – אין קיצורי דרך, יש הרבה עבודה קשה, וגם אם הגעתם לנחלה והתפרסמתם, כולם עוקבים אחריכם ואפילו זכיתם לספונסרים שיעזרו לכם לממן את התכנים שלכם – מחכה לכם עוד הרבה עבודה, אז רצוי שתכינו תכנית עסקית ותחשבו 10 צעדים קדימה.

כי נניח שמחר סוגרים את YouTube… אני יודע שקשה לדמיין דבר כזה, אבל לצורך הנחה בלבד תנסו לדמיין שמחר אין יותר דבר כזה YouTube. מה הסיכוי שאנשים שמצליחים לייצר הכנסה כיום מ-YouTube, במיוחד המצליחים שבהם, יוכלו להצליח בפלטפורמה אחרת?

התשובה לטעמי האישי – ואתם מוזמנים להגיב על הדברים שלי בתגובה למאמר זה – היא שלא הרבה אנשים מסוגלים לכך. לא בגלל שאתם לא מוכשרים או טובים, אלא כי אתם נאבקים עם עוד הרבה מאוד אנשים שעושים את זה.

אבל אלה שהסיכויים שלהם לצלוח את המעבר מפלטפורמה אחרת לפלטפורמה אחרת גבוהים הרבה יותר אם הם יוצרים תוכן איכותי ועובדים כמו מכונה משומנת. לכן, רצוי שכבר היום תכינו את הקרקע ותרכשו את הכלים שיעזרו לכם לבסס את התוכן שאתם יוצרים – בדרך זו אתם תצליחו למצוא קהל נאמן לתוכן שלכם ואפילו להתפרנס מכך בכבוד, אולי אפילו להתעשר מזה…


אחרית דבר:

מכיוון שאתר התעשייה (בו בחרתי לפרסם את המאמר הזה לראשונה) פונה לקבוצה מסוימת של אנשים של בעלי מקצוע, אין לי ספק שדווקא אתם בעלי פוטנציאל גדול להצליח בכל מה שקשור ליצירת תכנים.

אז הרשו לי לצ’פר אתכם בעוד שני קישורים לצפייה שאני מאמין שיספקו לכם הרבה חומר למחשבה:


צ’ופר #1 – היוטיובר/צלם המצליח מספר איך הכל התחיל

פיטר מקינון (Peter McKinnon) החל את דרכו כצלם ועל הדרך הוא ממציא את עצמו כ”יוטיובר” בנושאים אחרים.

בסרטון הבא פיטר משתף מניסיונו על האופן בו הוא החל להרוויח כסף מ-YouTube. אני ממליץ לכם מאוד לצפות בסרטון, במסגרתו הוא חוזר כאן על אותן מנטרות שכל מי שבאמת מצליח ליצור תוכן מדקלם אותן.

פיטר מקינון (Peter McKinnon) מספר איך התחיל להרוויח כסף מ-YouTube

לדעתי פיטר מקינון קצת חוטא למטרה, כי במהות שלו הוא צלם, אבל כדי להגיע למיינסטרים הוא עוסק בנושאים אחרים שפונים למכנה המשותף הרחב יותר. אבל זה גם מה שיפה ביוצרים מסוגו, שיודעים איך לשלב בין הדברים ובכך להפוך גם לפופולריים וגם למעניינים.


צ’ופר #2 – טיפ מיזם שעשה את זה בגדול

אם אתם עדיין לא מכירים עדיין את גרי ווינרצ’אק (Gary Vaynerchuk) אז כדאי לכם, למרות שתיקחו בחשבון שהוא מקלל הרבה מאוד.

בסרטון הבא גרי מדבר בין היתר על כך שהשקעה ברשתות החברתיות תוכיח את עצמה בטווח הארוך ושאנחנו נמצאים רק בתחילת הדרך. אני מניח שאחרי שתאזינו לו תבינו למה כדאי לכם להתאים את התוכן שלכם למציאות החדשה שמתהווה לנגד עינינו.

גרי ויינרצ’אק (Gary Vaynerchuk) – למה כדאי להשקיע בעצמכם ברשתות החברתיות

בואו לעקוב אחר “יוצרים תוכן”


הצטרפו לרשימת התפוצה של “יוצרים תוכן”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן