אתם רוצים ליצור תוכן אבל לא יודעים איך להתחיל? או אולי כבר כתבתם, ציירתם או צילמתם כמה דברים אבל לא ממש יודעים איך אפשר למנף את העשייה? ובכן, המאמר הבא הוא בדיוק בשבילכם

בשנים האחרונות אני מגדיר את עצמי כ”יוצר תוכן”, למרות שבמקרים רבים אני מציג את הטייטל באנגלית (“Content Creator”). גם כי זה נשמע הרבה יותר מרשים, אבל בעיקר כי בחו”ל מבינים קצת יותר טוב מה אני עושה מאשר בארץ.

ולראיה אם תחפשו “יצירת תוכן” בגוגל לא תמצאו הגדרה קונקרטית לכך (עורכי ויקיפדיה ואבשלום קור לתשומת ליבכם). עם זאת, ככל שעובר הזמן, יותר ויותר אנשים מבינים על מה אני מדבר.

כששואלים אותי “למה הכוונה בלהיות יוצר תוכן?”, אני מסביר בפשטות, שתוכן הוא כל דבר שאתם צופים בו או קוראים אותו.

יכול להיות שאתם צורכים את התוכן במודע או שלא, וישנן סיבות רבות למה לצרוך את אותו תוכן שאתם צורכים (כי הוא מסב לכם הנאה, מעניק לכם ידע, נחוץ לכם לצורך ביצוע מטלה מסוימת וכדומה), אבל דבר אחד בטוח – אנחנו נחשפים לתוכן בקצב הולך וגדל.


בשונה ממקצועות אחרים שבהם צריך לקבל הסמכה כזו או אחרת כדי להיות ראויים להתהדר להיקרא בעל מקצוע, דווקא אצל יוצרי תוכן רף הכניסה לעולם התוכן הוא לטעמי נמוך ביותר, אף שזה לא בהכרח דבר רע.

לגבי רמת התוכן ורמת ההשקעה הכרוכה בהפקתו – זה כבר סיפור אחר ויעידו על כך המבקרים, הטוקבקטיסטים ושרת התרבות והספורט.

מה שכן, אני רוצה לציין שלאחרונה ישנה מגמה שהולכת וצוברת תאוצה, אשר במסגרתה גופי תקשורת וחברות מסחריות נותנים יותר ויותר במה ליוצרי תוכן שלא התחילו את דרכם בעולם התוכן ב”דרכים המקובלות” (ואני משאיר לכם את הפרשנות למה הכוונה “דרכים מקובלות”), כגון: רועי כפריאשלי וקסמן-בקשי, וואלה! חדשות עם מתחם ה-“BUZZIT“, שידורי “רשת” והרשימה רק הולכת ומתארכת.


נכון למועד כתיבת שורות אלה אני לא מתהדר באותה כמות צפיות / מנויים / רמת חשיפה השמורה לדוגמאות שציינתי זה עתה ואני חי עם זה בשלום כי כל אחד והמטרות שהוא רוצה להשיג באמצעות התוכן שלו.

ואולם, אחד הדברים שהכי מסבים לי עונג, ובעיקר אמונה במה שאני עושה, היא כשאני נחשף ליוצרי תוכן אחרים. כשאני צופה בסרטון של יוצרי תוכן אחרים או קורא כתבה עליהם, המספרים על התהליך שעברו, הקשיים שבדרך או טיפים להצלחה – מציפה אותי תחושת הזדהות עמוקה. באותה מידה כשאני שומע על ביקורת לא מוצדקת על יוצרי תוכן, אני הופך לשגריר מטעמם.

אז בין אם אתם מחשיבים את עצמכם כיוצרי תוכן מוערכים, ובין אם אתם נמצאים בתחילת דרככם ויש לכם רעיון שאתם מעוניינים להתחיל לקדם, החלטתי לחלוק עמכם צ’ק ליסט קצר, הכולל 5 תובנות שאני מוצא לנכון להדגיש בכל הנוגע ליצירת תוכן:


עשיה תוך כדי תנועה

יש לכם רעיון? תרגמו אותו לעשיה וצאו לדרך. במקרה שלי זה היה להעלות סרטון ל-YouTube, ומשם התחלתי להתפתח.

התפקיד שלכם הוא למצוא את הפלטפורמה המתאימה להפיץ את התוכן שלכם, ואף אחד לא מבטיח שההצלחה תגיע תוך יום או שנה, אך תוך כדי עשיה ובעיקר בזכותה אתם תבינו, במוקדם או במאוחר, אם צריך לבצע עדכונים, שיפורים ותיקונים שיעזרו לכם לצעוד קדימה.

קחו בחשבון שגם עם אפס תקציב אפשר לעשות דברים מדהימים.

מה שכן, סביר להניח שככל שתתקדמו ותשתפרו אתם תמצאו את עצמכם משקיעים יותר בתוכנת עריכה טובה יותר, ציוד הקלטה / צילום / תאורה איכותי יותר וכדומה.


עקביות עקביות וקונסיסטנטיות

אם יש תובנה אחת שחוזרת על עצמה בכל שיחה עם יוצרי תוכן באשר הם, זהו נושא העקביות (באנגלית “Consistency” על משקל “מסצ’וסטס”).

כמו כל דבר בחיים, אם רוצים להיות טובים במשהו, צריך להתמיד בו. ומכיוון שיצירת תוכן זו עבודה לכל דבר, אם אתם באמת רוצים להפוך אותה לעבודה העיקרית שלכם, ואני פונה כאן במיוחד לאלו שמתקשים בכך, תתחילו להפנים שאם אתם רוצים לעשות משהו שאתם באמת אוהבים אתם חייבים לעשות זאת על בסיס קבוע.

זה דבר מאוד לא פשוט ויהיו לכם לאורך הדרך הרבה עליות וירידות, אז אני מציע שתסגלו לעצמכם את הסביבה והריטואלים שיאפשרו לכם ליצור תוכן על בסיס קבוע.


יש לכם דרך ואם תאמינו בה מספיק היא תנצח

לאורך השנים נתקלתי בהרבה מומחים שחלקו איתי את הטיפים שלהם להצלחה בתחום כזה או אחר.

להקשיב זה תמיד טוב, להפנים זה עוד יותר טוב, ולעשות זה הכי טוב – כי מי שלא יוצא לדרך אין לו זכות להעביר ביקורת על אחרים. מכיוון שיש הרבה “גורואים” שם בחוץ, אני מציע שתמצאו את אלו שאתם כן מתחברים אליהם ופשוט תעקבו אחריהם.

אני מאמין שמהר מאוד אתם תשימו לב שבתחום שאתם נמצאים בו ישנם את העקרונות הבסיסיים שנדרש לפעול על פיהם, ומעבר לכך אתם תדאגו להביא את הטאצ’ האישי שלכם. אם אתם מספיק טובים, ואין לי ספק שאתם כאלה, התוכן שלכם ימצא קהל נאמן שיצרוך אותו.

תזכרו שלא כולם חייבים לאהוב אתכם, לא כולם יעריכו אתכם, תמיד יהיו כמה כאלה שידאגו גם להגיד לכם את זה, אבל צריך לדעת לקחת את הביקורת העניינית ולהפנים אותה ומומלץ מאוד להימנע מהתנגחות עם אנשים שהביקורת שלה מונעת משיקוליהם הם.

זה לא פשוט, בעיקר בגלל שמדובר במשהו שאתם יוצרים מאפס וקרוב לליבכם, אבל במקרה שלי אני מעדיף לחגוג עוד ציון דרך שהגעתי אליו עם התכנים שיצרתי מאשר להתבאס מאנשים שלא מתחברים באותה נקודת זמן למה שאני עושה (אני מניח שבקריאת הפסקה האחרונה חלקכם חשבתם על השיר הבא).


תכוונו לצדדים

תסלחו לי מראש על הנמכת הציפיות, אבל סביר להניח שלא כל סרטון או כתבה דבר שאתם יוצרים ישיגו מיליון צפיות ו/או קוראים. עם זאת, אתם צריכים לזכור שעם כל פרויקט חדש שלכם אתם הופכים להיות הרבה יותר חכמים ומנוסים.

אז תוך כדי תהליך היצירה אתם יכולים ללמוד טכניקה חדשה של צילום או כתיבה, להוסיף פיצ’ר או אפקט שלא עשיתם בו שימוש עד כה, תחשבו איך אתם לוקחים את התוכן הקיים ומשדרגים אותו, איך אתם יכולים להפוך את תהליך העבודה שלכם ליעיל יותר וכדומה. אם תהיו מספיק מודעים לעצמכם, תבינו שאתם מבססים את עצמכם כיוצרי תוכן וצומחים מתוך התהליך.

דוגמה קונקרטית מניסיוני האישי הייתה כאשר יצרתי סרטונים וכתבות במספר תחומים שעד לאותה נקודת זמן לא הייתה לי בהם שום נגיעה, ולמרות שהם צברו חשיפה פחות גדולה ביחס לתכנים אחרים שיצרתי, הם כן חשפו אותי בפני קהלים חדשים, ואלו מביאים עימם הזדמנויות חדשות גם בטווח הקצר ובעיקר לאורך זמן.


תתרכזו ביצירת קהילה

התלבטתי מאוד מה לרשום בתור הנקודה האחרונה, בנושא שיש לי עוד הרבה מה להגיד לגביו.

אני רוצה להאמין שישנם מספיק אנשים שמוצאים עניין בידע שצברתי ובמה שיש לי להגיד / לכתוב / להסריט, ואני לא מתבייש לומר שהצלחתי להגיע למספיק אנשים שמוצאים עניין בתכנים שלי.

לכן אלו האנשים שאני מכוון אליהם, כי הם אלו שגורמים לי לרצות להשתפר, הם אלו שמראים לי את הערכתם ומתגמלים אותי לטוב ולרע והם אלו שנותנים לי סיבה לקום מוקדם בבוקר ולהישאר ער עד השעות הקטנות של הלילה במטרה ליצור את התוכן הטוב ביותר שאני מסוגל.

אז אני מציע גם לכם להשקיע באותם אנשים שכן מוכנים להקשיב לכם, ולהיות קשובים להם בחזרה.

זה לא אומר שעכשיו אתם אמורים לאכול להם את הראש עם שאלות ו/או ליצור תוכן בצורה אובססיבית ו/או להפוך לחברים הכי טובים שלהם, אבל אתם כן יכולים להבהיר להם שתיקחו בחשבון את התובנות שלהם במסגרת יצירת התכנים שלכם, לתת להם קרדיט במידה ואכן תעשו זאת או פשוט להראות להם שאתם זוכרים אותם מפעמים קודמות אם הם פונים אליכם בעתיד.

זה עיקרון שאני מדמה אותו לשירות טוב שאנחנו נותנים/מקבלים, ואם תיישמו אותו כמו שצריך, לאורך זמן כמות האנשים שצורכים את התוכן שלכם תגדל ותתגבש לכדי קהילה. אם וכאשר זה אכן יקרה, כבר ידאגו ליצור אתכם קשר גורמים שיבינו את הפוטנציאל שלכם וישמחו לעזור לכם במתן חשיפה לתוכן שלכם.


אני מקווה שהצלחתי לעניין אתכם ובעיקר למקד אתכם, למרות שזה לא עניין של מה בכך לתמצת את הדברים ולתעדף אותם. לטעמי האישי, תהליך יצירת התוכן הוא מורכב וכל נקודה שציינתי יכולה להתפרש בדרכים רבות ואפשר להעמיק את העיסוק בה.

בכל מקרה, אם משהו בדברים שכתבתי נשמע מוכר, אז כנראה שיש סיבה לכך שאני חוזר על אותם דברים, כי אני לא מתיימר להמציא את הגלגל, אבל כן שמח לעזור ליוצרי תוכן אחרים שרוצים להתקדם ולהצליח. ולסיום, אני מזמין אתכם להגיב ולחלוק את התובנות האישיות שלכם לגבי הנקודות שציינתי במאמר זה.

בהצלחה!


הערה:

הפוסט המקורי פורסם באתר “תעשיה.קום”.


בואו לעקוב אחר “יוצרים תוכן”


הצטרפו לרשימת התפוצה של “יוצרים תוכן”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן