החלטתם להעלות סרטון ליוטיוב שעושה שימוש בקטעים מתוך משחק מחשב, אבל אתם לא יודעים אם מותר לכם להציג קטעים מתוך אותו משחק מחשב? מאמר זה יעזור לכם להבין איך לעבוד נכון.

אחד התחומים הכי פופולאריים ביוטיוב הוא סרטונים מעולם הגיימינג. בקטגוריה הזו נכללים הרבה סגנונות של סרטונים, כאשר המשותף להם הוא שמופיעים בהם קטעים מתוך משחק מחשב אחד או יותר.

שימו לב כי מאמר זה רלוונטי גם למי שאינם מתעסקים בגיימינג בכלל, אך ירצו להשתמש בתכנים ממקורות אחרים לסרטונים שלהם ביוטיוב.


איפה אפשר למצוא סרטונים על משחקי מחשב ביוטיוב?

ליוטיוב יש מתחם שלם שמתמקד בהצגה של משחקי מחשב בשם YouTube Gaming.

עם זאת, קטעים ממשחקי מחשב יכולים להופיע גם בסרטונים שיופיעו ב-YouTube “הרגיל”.


סוגי סרטונים שמציגים קטעים ממשחקי מחשב כוללים:

טריילרים של משחק המחשב, סרטונים עם קטעים מתוך המשחק עצמו, סרטוני סקירה של המשחק, סרטוני טיפים על המשחק, סרטוני משחק רשת של שחקן אחד או יותר (ראש בראש או ריבוי משתתפים), סרטוני השוואה בין המשחקים ועוד.


זכויות יוצרים של סרטונים על משחקי מחשב

כאן למעשה מסתתרת התשובה לשאלה האם מותר להשתמש בקטעים מתוך משחק המחשב שאותו רוצים להציג ביוטיוב או במקומות אחרים ברשת.

בכל סרטון שאנחנו מעלים לרשת, אנחנו צריכים לבדוק את האפשרות להשתמש בזכויות היוצרים של כל פריט תוכן שלא אנחנו יצרנו אותו מאפס.

זאת אומרת, שכל תמונה, וידאו, מוסיקה, אפקט קולי, פונטים וכדומה – חייבים לוודא שיש לנו רשות להשתמש בהם.

והכוונה במתן רשות היא לאישור רשמי מבעל הזכויות של אותו פריט תוכן.

אם אין לנו אישור כזה, אנחנו מסתכנים בהפרת זכויות יוצרים, שעלולה לפגוע לנו בסרטון, ערוץ, פרופיל וכדומה.


איך יודעים שיש לנו אישור רשמי להציג משחק מחשב בסרטון שלנו?

לצורך העניין אמחיש את ההסבר על המשחק “Assassin’s Creed® Valhalla” כי פנה אליי בחור בשם קובי דולב, שמעוניין ליצור סרטון לערוץ היוטיוב שלו שעוסק בויקינגים, והוא מעוניין להשתמש בקטע מתוך משחק המחשב הזה, אשר עוסק בעולמם של הויקינגים.

הטריילר למשחק Assassin’s Creed® Valhalla של חברת UBisoft


המשחק Assassin’s Creed® Valhalla נוצר על-ידי חברת UBisoft, שהיא בעלת הזכויות עליו.

משכך, UBisoft היא זו שמגדירה אם מותר ואיך להתשמש בקטעים מתוך המשחק.

חיפוש באתר האינטרנט הרשמי של UBisoft והמשחק Assassin’s Creed® Valhalla יביא אותנו לעמוד שמסביר את כל נושא השימוש בתכנים מתוך אותו משחק מחשב.

כאן תוכלו למצוא מאמר רשמי של החברה לגבי שימוש בחומרים של החברה במסגרת פירסומים כמו למשל סרטון ליוטיוב. ניתן לראות שהחברה אינה מתייחסת ספציפית למשחק הזה, אלא לכל הכותרים שלה.

מעבר לכך, החברה מפרסמת באתר את מדיניות השימוש שלה בתכני וידאו (Ubisoft Video Policy) המגדירה באופן ספציפי איך להשתמש בתכני הוידאו שלה במסגרת פירסומים על-ידי אחרים.
מכיוון שהמדיניות עודכנה לאחרונה בשנת 2016, לעתים שווה לעשות בדיקה נוספת כדי לוודא אם יש מידע עדכני יותר. אם כי במקרה הזה מדובר בחברה גדולה ומסודרת אז אפשר להיות יותר רגועים.

החברה מדרבנת ליוצרי תוכן וגיימרים להציג את המשחקים שלה, לרבות שיתוף של חווית המשחק וליצור תוכן המתבסס עליהם. הסיבה לכך היא שמבחינתה זה רק תורם לחשיפה והפופולאריות של המשחק.

החברה מגדירה שפירסום של תוכן בשידורי לייב-סטרימינג, סרטונים, אתרי מעריצים (וכפועל יוצא כנראה שגם פלטפורמות אחרות, למרות שאין התייחסות מפורשת לכך) מאושר על-ידה, אך מבקשת להיצמד לקווים המנחים שהיא מגדירה, וכוללים: אם חתמו על הסכם סודיות (NDA) בעת שימוש בגירסת בטא של המשחק – לא לפרסם בכלל, אחרת מסתכנים כאן בהפרה רצינית מאוד, שעלולה לכלול חסימה של אותם תכנים (ובמקרים קיצוניים יותר גם תביעה).

חלק מהמוסיקה המלווה את התכנים עשויה להיות בבעלות של החברה, ובמקרה כזה מותר להשתמש בהם. במקרים שבהם המוסיקה אינה בבעלות החברה אלא על-ידי האומנים (או גורמים אחרים כמו חברות תקליטים), נדרש רישיון מהם ולא מהחברה על-מנת להשתמש בקטעי המוסיקה הללו. שימוש במוסיקה הזו עלול לגרום להפרת זכויות (copyright strike ביוטיוב). על מנת להתמודד עם הבעיה הזו, חברת UBisoft ממליצה לא להשתמש במוסיקה של אותו משחק, אלא רק להציג את הוידאו עצמו.

זו הסיבה העיקרית למה אנחנו רואים הרבה פעמים שימוש בקטעי וידאו מוכרים מבלי שיש להם את הסאונד המקורי שלהם.

אבל זו גם הזדמנות עבורכם להבליט את יכולות הקריינות שלכם, או לחלופין למצוא מוסיקה מקורית שתהיה ייחודית עבורכם.

החברה מתירה לבצע מונטיזציה של התכנים שלה אם עובדים על-פי הקווים המנחים הללו (האפשרות להכניס כסף דרך תכנית השותפים של יוטיוב, טוויץ’ וכדומה), אך על מנת לבצע את המונטיזציה הזו (כאן אנחנו לא מדברים על אפשרות להציג את התכנים אלא ממש לעשות מהם כסף) החברה מבקשת לא להשתמש בנכסים שלה, לרבות המוסיקה והאפקטים הקוליים שלה.

כל שימוש שאינו למטרה מסחרית ואינו למטרה של הכנסת כסף שעונה על הדברים שנכתבו כאן – לא אמורים לעשות לכם בעיות. וכן, הכנסות כספיות כוללות גם גבייה של כספים או מכירה של רישיונות/מנויים לסרטונים הללו מהעוקבים או שותפים עסקיים שלכם.


מה אם אני לא מוצא אישור רשמי באתר החברה?

קודם כל, אפשר לקבל אינדקיציה אם מותר להתשתמש או לא על-ידי זה שבודקים אם אנשים אחרים העלו סרטונים עם התכנים הללו.

בדוגמה שלנו, אפשר לראות שיש הרבה סרטונים ביוטיוב שהעלו יוטיוברים וגיימרים על המשחק Assassin’s Creed® Valhalla.

אז זה כבר כיוון טוב אם יש הרבה סרטונים והם נמצאים ברשת הרבה זמן, אבל זה שכולם עושים משהו, עדיין לא אומר שזה מותר נכון?

אפשר גם לבדוק מה אותם יוצרים רשמו בתיאור הסרטון, אולי הם ציינו זאת במפורש בסרטון עצמו, ולנסות להתייעץ איתם.

אפשרות נוספת היא לראות מה כתבו בתגובות של אותם סרטונים, כי אולי מישהו התייחס לכך.

שימו לב שלעתים ניתן למצוא את התשובה לשאלה לגבי שימוש בזכויות בפורומים רשמיים/לא רשמיים. אך הדרך הנכונה היא למצוא אסמכתה של גורם רשמי.

במקרה הזה מדובר ב-UBsoft עצמה שמגדירה מה מותר ומה אסור, וניתן לפנות אל החברה במייל videorights@ubisoft.com ולהתייעץ איתם.

זו תהיה מבחינתכם האסמכתה האולטימטיבית אם אכן מותר או אסור להשתמש בתכנים של החברה.


לסיכום

המטרה של מאמר זה נועדה להסביר איך בודקים אם מותר להציג משחקי מחשב או להציג קטעים מתוכם בתכנים שלנו.

כפי שאפשר להבין, התשובה היא אף פעם לא “כן” או “לא” וודאיים. מה שצריך לעשות זה לבצע את הבדיקות שהוצגו כאן בצורה מסודרת, להבין מה מותר ומה לא, ולפעול בהתאם לכך.

אם ביצעם את כל הבדיקות הללו, ועדיין יש לכם את הספק הכי קטן או שלא ברור לכם עדיין מה צריך לעשות ואתם עלולים לסטות ממה שנכתב כאן, קחו בחשבון שעלולות לצוץ להן בעיות מתישהו.

אז כפי שאני תמיד ממליץ – אם יש ספק, אין ספק, ועדיף להימנע מכך אלא אם בדקתם את הנושא מול הגורם הרשמי בחברה ואין לכם אישור מתועד לכך בכתב.

מקווה שהדברים ברורים, ואם יש לכם שאלות ו/או הערות נוספות לגבי המידע המופיע במאמר זה, אנא רישמו זאת בתגובות.


מידע נוסף:

הסבר לגבי שימוש בתכנים מתוך משחקי מחשב ביוטיוב

הרשמה לניוזלטר

בואו לעקוב אחר "יוצרים תוכן"

קבוצת פייסבוק

קבוצת לינקדאין

ערוץ יוטיוב

עמוד פייסבוק

אינסטגרם

טיקטוק

טלגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן